Neste Mercedes EQS

Sjekk det rattet

Rattet i bilen er som oftest en rund sak. Det vil Mercedes gjøre noe med i de nye bilene som kommer.

FARVEL TIL RUNDE RATT: Et slik ratt vil vi trolig se i biler fra Mercedes om ikke alt for lenge. Det skal gi bedre kjøreegenskaper og sikrere styring. Foto: Mercedes
FARVEL TIL RUNDE RATT: Et slik ratt vil vi trolig se i biler fra Mercedes om ikke alt for lenge. Det skal gi bedre kjøreegenskaper og sikrere styring. Foto: Mercedes Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

Nylig viste Mercedes fram sin nyeste konseptbil – Vision One Eleven. Bilen, som blant annet er inspirert av legendariske Mercedes SL 300 fra 1955, skal vise noe av den teknologien som Mercedes tenker seg i sine biler framover. Mest iøynefallende er bilens høyde på bare 1,17 meter og måkevingedørene. Men også når det gjelder interiøret tenker ingeniørene helt nytt.

Som i fly

Rattet i konseptbilen er firkantet med såkalt Yoke-styring. Det vil si at det ikke lenger er noen fysisk forbindelse mellom rattet og hjulene. Rattstammen er byttet ut med elektroniske signaler av rattbevegelsene til hjulene. Moderne fly har allerede i mange år brukt et slikt Steer-by-Wire-system for overføring av signaler fra flygeren i cockpit til rorene på vinger.

KUTTER FORBINDELSEN: Den fysiske forbindelsen mellom ratt og hjul kuttes og byttes ut med elektroniske signaler. Det skal være mer trafikksikkert. Spørsmålet er om kundene vil ha det. Foto: Mercedes
KUTTER FORBINDELSEN: Den fysiske forbindelsen mellom ratt og hjul kuttes og byttes ut med elektroniske signaler. Det skal være mer trafikksikkert. Spørsmålet er om kundene vil ha det. Foto: Mercedes Vis mer

I en bil skal dette ha flere fordeler – også når det gjelder trafikksikkerhet, mener ingeniørene.

Mer trafikksikkert

Yoke-styring skal gi mer presise og raskere styrerespons og det gjør at det ikke lenger er mulig å styre bilen med en slapp hånd på toppen av det runde rattet. Det er ikke spesielt trafikksikkert. Med et firkantet ratt må sjåføren pent holde rattet med to hender i en optimal «kvart-på tre» posisjon. I tillegg får sjåføren bedre sikt til instrumentene på dashbordet.

IT'S A YOKE: Tesla Model S og X kommer nå med et helt nytt ratt. Det skaper ikke bare begeistring. Video: Elbil24.no Vis mer

Skal vi tro rapporter i tyske medier som AutoBild, planlegger Mercedes å ta dette rattet i bruk i sine nye biler som lanseres en gang etter 2025. Det vil trolig først dukke opp i elektriske EQS når en ny generasjon av dette flaggskipet er klart.

Vil vi ha det?

Allerede i fjor varslet Tesla at de vill utstyre sine nye S og X-modeller med et slik firkantet ratt og elektronisk overføring av styresignaler til hjulene. Den amerikanske bilprodusenten har imidlertid lagt inn revers og tilbyr firkantet ratt bare som ekstrautstyr.

TILBAKE TIL FRAMTIDEN: Vision One Eleven bringer tankene tilbake til Mercedes SL300 fra 1955 og senere konseptbilen C111. Foto Mercedes
TILBAKE TIL FRAMTIDEN: Vision One Eleven bringer tankene tilbake til Mercedes SL300 fra 1955 og senere konseptbilen C111. Foto Mercedes Vis mer

Også Lexus og Toyota har varslet at de vil komme med slike ratt og styring ganske raskt.

Om kundene vil ha dette er imidlertid en helt annen sak.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.