Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Når vi snakker om at et batteri taper seg, brukes gjerne begrepet degradering. Det er fort gjort å fokusere på rekkevidde, men hvor mye batteriet degraderes kan også være lurt å ta med i regnestykket. Særlig om du skal kjøpe en brukt elbil. Det viser seg nemlig at det er viss forskjell på degradering av batteriet om vi sammenligner de ulike merkene.
Det er også forskjeller mellom de ulike årsklassene innenfor samme merke.

Ny prisjungel på ladestasjoner
Særlig leasingselskapene har vært opptatt av dette, og det engelske selskapet Select Car Leasing har laget en rangering basert på tall fra analyseselskapet Geotab
Geotab har analysert tall fra mer enn 6.300 elektriske biler for å se på hvor godt batteripakkene klarte å holde på kapasiteten over tid.

- Det finnes allerede
Rangeringen inneholder både elbiler og hybrider, men om vi ser på rene elbiler ligger Chevrolet Bolt 2019 helt på topp, mens E-golf 2019 ligger helt på bunnen.

Sjekk din bil
Geotab har også laget en kalkulator der du kan se hvor mye batteriet degraderes på akkurat din bil. Der legger du inn merke og årsmodell på elbilen din.
Degradering
Dette er en naturlig prosess som reduserer hvor mye energi et batteri kan lagre. Når man snakker om batteriets tilstand brukes begrepet SoH (state of health). Batteriet starter med 100% SoH. Over tid reduseres helsen, eksempelvis vil et 60kWH batteri som har 90% SoH tilsvare effekten på et batteri på 54 kWh.

Dette bør du passe på om du skal kjøpe brukt og rimelig elbil
Slik holder du batteriet i toppform
En grunnregel gjelder når vi snakker om batterier: Unngå det ekstreme. Batteriene trives best i halvladet tilstand, og ved romtemperatur. Står bilen parkert ved veldig høye eller veldig lave temperaturer, er det lurt å la biler med aktiv temperaturstyring være plugget i laderen. Da vil styringssystemet holde batteriet i komfortsonen.
Kan repareres
Hvis rekkevidden faller unormalt raskt, kan det være feil på batteriet.Da kan et besøk på et batteriverksted være lurt.

Frode Lehne er daglig leder hos Mobile Skøyen. Han forklarer på verkstedets egen nettside at en årsak kan være feil på en av cellene i batteripakken.

Tilbyr heftige batteri-garantier
- Da faller kapasiteten i hele batteripakken, fortsetter Lehne. Da går vi inn og sjekker hele batteriet, og skifter enkeltceller med dårlig kapasitet.
- Dette er en mye enklere og billigere operasjon enn å bytte hele batteripakken, avslutter verkstedsjefen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.