Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): - Where we're going we don't need roads.
Det velkjente sitatet er hentet fra Doc i Tilbake til fremtiden, i det han var i ferd med å navigere sin flyvende DeLorean fra 1985 til 2015.
Så langt var vi definitivt ikke kommet i 2015, men kanskje det endelig vil bli vanlig å se flyvende biler på himmelen om noen ganske få år. Men da snakker vi etter all sannsynlighet mer om en blanding av bil og helikopter, eller passasjerdroner som de gjerne kalles.

Her er elbilene anno 2025
Mange prototyper
Og ja, det finnes flere slike allerede, faktisk også flere som fungerer tilfredsstillende. Allerede i 2016 demonstrerte den kinesiske droneprodusenten Ehang en slik, med åtte motorer med hver sin rotor.
Vi var selv til stede da de viste den fram under den store elektronikkmessa i Las Vegas dette året.
Drona hadde en topphastighet på 96 km i timen, og kunne frakte ett menneske på inntil 100 kilo i ca 3 mil før batteriet måtte lades.
Den skulle egentlig demonstreres på en parkeringsplass i byen under messedagene. Dessverre fikk kineserne flynekt av de lokale lufttrafikkmyndighetene i Las Vegas.
Men siden den gang har det skjedd mye på flere kanter.
Tidligere i år viste for eksempel Xpeng fram sin passsasjerdrone X2, som har plass til to personer med totalvekt på inntil 200 kilo. Også denne har fire armer og åtte rotorer, topphastighet på 130 km og rekkevidde på 7 mil.

Vekker oppsikt: Nå kommer mini-elbilen til Norge
God kapasitet og rekkevidde fra VW
Nå har også flere av de virkelig store selskapene fått øynene opp for denne transportmetoden, sist ut er Volkswagen - som nettopp har vist fram sin første passasjerdrone, som de har jobbet med siden 2020.
Drona, som fortsatt er på prototypestadiet, har fått navnet «V.MO Flying Tiger», og er utviklet av Volkswagens avdeling i Kina. Den har ti elektriske motorer, åtte horisontale rotorer som skal løfte drona opp i lufta, samt to vertikale som skal sørge for framdriften.
Konseptet skal gjennomgå en rekke tester og forbedringer det neste året, og målet er at det ferdige produktet skal kunne frakte fire passasjerer - pluss bagasje, i 60 minutter. Det skal være nok til å frakte passasjerene hele 200 kilometer.
Da begynner det å bli interessant.
For VIP-personer som vil unngå køene
Bilprodusenten understreker at denne typen farkoster vil være i stand til å transportere passasjerer raskere og mer effektivt enn på veiene, og at V.MO Flying Tiger blant annet skal kunne brukes som VIP-taxi mellom de mest trafikkbelastede byene i Kina - der køer er et ekstremt stort problem i dag.
Men fortsatt gjenstår mye før passasjerdroner blir et vanlig syn på himmelen. Luftrommet er strengt regulert de fleste steder i verden, og det vil naturligvis kreves egne korridorer for passasjerdroner. Dette er imidlertid fullt mulig å få til, tror både Volkswagen og andre droneprodusenter.
Les mer om drona her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.