Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24): - Det er utrolig synd at så mange kandidater møter uforberedt, sa fungerende avdelingsdirektør Jan Erik Myhr i Statens vegvesen for en måned siden.
Da hadde Statens vegvesen konstatert at hele 8.462 av 23.205 strøk på teoriprøven til bil i juni.
Antallet var rekordstort og et resultat som fikk flere til å riste på hodet. Statens vegvesen la ikke skjul på at de var skuffet.
På spørsmål om vegvesenet synes det er respektløst at kandidater møter opp uforberedt til teoriprøven, svarte Myhr:
- Ja, det kan du si. Det handler om å tenke på at andre skal gjennom dette. Ta et ansvar, svarer Myhr.

Sjokkert over tallene
Nytt system
Nå har Statens vegvesen bestemt seg for å ta grep.
Enda bedre illustrasjoner og bruk av animasjoner skal gjøre de tradisjonelle teoriprøvene mer tydelige og forståelige for kandidatene.
Ikke lettere å løse, men enklere å forstå, opplyser vegvesenet.
Det nyutviklede teoriprøvesystemet vil bli tatt i bruk i september. Teoriprøvene skal ikke gjennomføres på en annen måte enn før, hverken vanskeligere eller lettere.

Nå kan du ha fått automatisk forlengelse
- Skal skille
En mer moderne layout, med forbedrede illustrasjoner og animasjoner, skal imidlertid gjøre at man i større grad enn tidligere kan tydeliggjøre det førerkortkandidatene skal svare på.
– Med det nye systemet på plass, har Statens vegvesen fått et verktøy som effektiviserer oppgaveutviklingen og gir oss mulighet til å gi førerkortkandidatene oppgaver som er enda mer tydelige og forståelige, sier seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen.
- Men det nye systemet skal fortsatt skille mellom de som har den nødvendige kunnskapen og de som ikke har det, legger Haslie til.

- Unnskyld uttrykket. Dette er jævlig irriterende
Stadige utvidelser
Statens vegvesen har i de senere år også administrert teoriprøvene for andre offentlige instanser som Luftfartstilsynet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
- Utviklingen av det nye systemet har tatt hensyn til at Statens vegvesen skal løse oppgaver for ulike offentlige instanser langt smidigere enn nå, ved at aktørene i større grad kan utvikle og holde orden på egne oppgaver og prøver i systemet, sier Haslie.
Teoriprøver for droner, helikopter, småfly og sjåfører av farlig gods er eksempler på eksamenstyper som allerede gjennomføres i Statens vegvesens lokaler.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.