(Elbil24): Når Volvo nå satser på elbil, står sikkerhet i høysetet.
I oktober viser de fram sin første helelektriske modell, den elektriske versjonen av XC40, og de sikter på å gjøre den enda mer trafikksikker enn den fossile broren.

Disse 26 nye elbilene kommer i 2020
– Volvos sikreste bil
Volvo sier at bilen selvsagt skal møte egne sikkerhetsstandarder, som de selv vurderer å være høye. Ser vi på den fossile versjonen av XC40, så stemmer i alle fall dette.
Bilen ble i 2018 kollisjonstestet av den europeiske sikkerhetstesteren Euro NCAP, og fikk toppscore.
Volvo sier at den elektriske versjonen av XC40 skal bli enda sikrere, og en nny design skal gjøre det mulig.
Fordi bilen ikke har en tradisjonell forbrenningsmotor, har Volvo redesignet den originale XC40 og forsterket karosseristrukturene i bilen.
Se kollisjonstesten av XC40 med forbrenningsmotor fra 2018 her:
I tillegg til at frontpartiet til bilen skal være forsterket, har Volvo også gjort endringer på bilens bakende. Her har den elektriske drivlinjen blitt integrert i karosseristrukturen, noe som gjør at kreftene ved en kollisjon i større grad skal distribueres vekk fra kupeen, og sørge for mindre belastning for passasjerene.
– Prinsippene rundt sikkerhet er de samme for denne bilen som det er i alle Volvo-biler. Det sitter mennesker inni og bilen må designes slik at de er trygge. Den helelektriske versjonen av XC40 blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, sier Malin Ekholm, som leder Volvo Cars’ sikkerhetssenter.
Nytt ADAS-system
Audi sin el-SUV, e-tron, har også tidligere blitt testet av både Euro NCAP og amerikanske IIHS. I begge testene får den mye skryt for sikkerhetsteknologien og førerassistansen i bilen, og bilen ble derfor kåret til «Top Safety Pick» av det amerikanske testorganet, som første elbil noensinne.
Se IIHS sin test av Audi e-tron her.
Også Volvo har dette som satsingsfelt.
Den elektriske XC40 har fått en ny aktiv sikkerhetsteknologi, og blir den første av merkets biler som blir utstyrt med et helt ny versjon av sikkerhetssystem kalt ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).
Den nye ADAS-plattformen består av en rekke radarer, kameraer og sensorer. Den er også skalerbar, som betyr at den enkelt skal kunne videreutvikles, og danner fundamentet for en framtidig introduksjon av selvkjørende teknologi fra Volvo.

Endelig EB-skilter for El-Biler
Avslørte detaljer
Den batterielektriske XC40 skal vises for verden 16. oktober. Foreløpig har de avslørt utvendige designendringer, som lukket grill og en endret bakende.
De har også opplyst at bilen vil få en såkalt frunk, eller front trunk, og at den vil ha et sportslig preg.
Detaljer som rekkevidde, batterikapasitet og pris har foreløpig ikke blitt offentliggjort, men det ventes at dette vil slippes i forbindelse med verdenslanseringen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.