Skal bruke batterier til å lade batterier

Recharge skal bygge ladeparker med batteribanker som støtter strømnettet.

Mandalskrysset: Dette er et eksempel på en ladestasjon som kan passe godt til å bli en komplett ladepark. Foto: Recharge
Mandalskrysset: Dette er et eksempel på en ladestasjon som kan passe godt til å bli en komplett ladepark. Foto: Recharge Vis mer
Publisert

(Elbil24): Ladeoperatøren Recharge har nå store planer om å gjøre noen av ladestasjonene om til energiparker. Det skal gjøres ved å sette opp et komplett system som gjør at lokasjonene ikke bare tilbyr ordinær lading, men der man setter opp det de kaller en slags lokal kraftstasjon.

«Vi skal ikke bare være en ladeoperatør. Vi ønsker å gjøre ladestasjonene våre til batteridrevne kraftverk, noe som gjør Recharge til et energiselskap som gir betydelig støtte til strømnettet. Ved å gjøre dette oppfyller vi vår ambisjon om å ta samfunnsansvar,» sier daglig leder Håkon Vist i Recharge.

Recharge skal ikke realisere planene alene, men går sammen med selskapet Sparkion om å sette dette til livs.

Det grønne skiftet legger stadig større belastning på strømnettet, og Statnett skal alene investere et sted mellom 100-150 milliarder kroner alene for å være rustet til en dobling av kraftbehovet over strømnettet frem mot 2050. Dette kommer i tillegg til de investeringene som gjøres av nær 100 strømselskaper, rundt om.

De planlagte løsningene fra Recharge vil fungere som store powerbanker, som leverer strøm til nettet ved behov, og lades opp igjen når det er mindre forbruk. På denne måten dekker de opp for de største toppene, som er de mest krevende for infrastrukturen, og som dermed reduserer behovet for investeringer i dette leddet.

I tilknytning til de store batteribankene skal det også settes opp solcelle-anlegg som bidrar til å lade opp disse batteriene. På den måten får man grønn energi rett inn i batteriet, og senere kanskje inn på bilen. En av fordelene med en slik løsning er jo også at så lenge det er strøm i batteripakkene, så vil laderne fortsatt kunne fungere ved strømbrudd – vel og merke så lenge man prioriterer å sende energien den veien, og ikke ut på nettet.

Et eksempel på hvordan systemet vil se ut, med store batteribanker som kan lades både fra nettet og solcellepaneler, men også levere strøm tilbake til nettet, eller til hurtigladerne. Illustrasjon: Recharge.
Et eksempel på hvordan systemet vil se ut, med store batteribanker som kan lades både fra nettet og solcellepaneler, men også levere strøm tilbake til nettet, eller til hurtigladerne. Illustrasjon: Recharge. Vis mer

For det er ingen selvfølge at energien går til laderne først. Recharge ønsker med disse batteribankene å melde seg på Statnetts reservemarked for å tilby energi og støtte til strømnettet, ved behov. Da antar vi at det blir en overordnet strategi om strømmen skal hit eller dit – til laderne eller til nettet. Men under normale forhold er det laderne som får overskuddet som skapes. På denne måten blir lokasjonene for hurtigladere en ressurs, ikke nødvendigvis en belastning, noe som igjen reduserer behovet for å bygge ut strømnettet fordi det popper opp nye ladestasjoner her og der.

Løsningen bygger opp under de samme prinsippene som man får ved å kjøpe solcellepaneler med batteribank i hus og hjem, bare i en større skala.

Recharge forteller at de første parkene med disse løsningene skal opp og gå i Sverige i løpet av 2024. Deretter står de første lokasjonene i Norge for tur, uten at det foreløpig er kartlagt hvilke steder som er først ute ennå.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.