El-sykkel:

Skal det være en Café Moto Go?

Electras drar ny teknologi inn i sin nyeste elsykkel, med en toppfart på 45 km/t.

POPULÆRT: Café-racere er blitt populært blant motorsyklister. Nå trekker Electra dem inn i blant de elektriske syklene også. Foto: Electra
POPULÆRT: Café-racere er blitt populært blant motorsyklister. Nå trekker Electra dem inn i blant de elektriske syklene også. Foto: Electra Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

El-sykkelmerket Electra har lansert sin nyeste model Café Moto Go.

Den retroinspirerte sykkelen har sitt utseende fra kafé-racerne, derav navnet, men ikke la utseende lure deg. Sykkelen har tydelig spennende og smarte egenskaper utover bare å være pen.

Belte i stedet for kjede

Sykkelen har mye av det nye innen drivverk. I stedet for det tradisjonelle sykkelkjedet, har den et belte, noe som gjør at framdriften går stillere enn andre konkurrenter på markedet. Dette er et ikke ukjent grep, som også bilprodusentene bruker, der registerkjedet over tid er byttet med registerreim.

Drivverket kalles Gates Carbon Drive, et relativt kostbart system, men det kommer ikke uten fordeler. Systemet er nemlig vedlikeholdsfritt, og eieren slipper å tenke på at et oljete sykkelkjede hopper av.

Dette er forøvrig det samme som det svenske motorsykkelmerket Cake bruker på sine motorsykler.

Da vanlige sykler girer nettopp ved hjelp av kjedet og flere drev, så har Electra benyttet seg av en innebygd girskifter fra produsenten Enviolo. Dette er en variabel girskifter med en kapasitet på 380 prosent, mest sammenlignbart med CVT-gir på biler.

BELTE: Electra har byttet ut det tradisjonelle sykkelkjedet med et belte. Foto: Electra
BELTE: Electra har byttet ut det tradisjonelle sykkelkjedet med et belte. Foto: Electra Vis mer

Beltet og girskifteren drives av en midtplassert elektrisk motor, av typen Bosch Performance Speed. Motoren skal kunne gi 350 W kontinuerlig effekt, og gi en toppfart på 45 km/t.

Rammen er laget av aluminium, og skjult inni har den et avtakbart Bosch PowerTube 500W batteri, som kan lades ved hjelp av en 4 ampers lader.

Hydrauliske bremser

For å stoppe farten har Electra utstyrt sykkelen med hydrauliske skivebremser fra Hayes. Også disse skal være tilnærmet vedlikeholdsfrie.

Sykkelen blir levert med Vee Rubber Speedster-dekk, og har to lykter montert rett i overkant av dekkene, en foran og en bak på sykkelen.

På styret har sykkelen et Purion-display som lar deg se blant annet fart og batterikapasitet.

Sykkelen kommer i fargen matt svart og har en foreslått utsalgspris på 4499 dollar, eller drøye 38 500 norske kroner. Da får du også med et lærsete og -verktøyveske fra produsenten Brooks. S

Kulere café-racer skal man lete lenge etter.