Hydrogen-racer:

Skal det være en Lexus ROV?

Men den er ikke helt som det du tror.

Foto: Lexus
Foto: Lexus Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Det finnes rett og slett en rekke kjøretøy der det ikke er heldig at man drar opp vekten i form av batterier eller annet. Det har Lexus tatt konsekvensen av på sitt nye leketøy, selv om vi ikke er sikker på hva som var motivet for dette kjøretøyet – lysten til å ha det moro på jobben, eller nytten av å finne en løsning på en utfordring.

Resultatet ble antagelig en kombinasjon av begge deler, og resultatet heter Lexus ROV.

ROV står for Recreational Off-highway Vehicle, der “Off-highway” antagelig er brukt for å påpeke at denne også kan brukes på ordinære veier, men hva er Lexus ROV egentlig? En atv? En cross-cart? Er den ment som et arbeidsverktøy, eller et leketøy på fritiden?

Hvorfor velge, egentlig? La lysten og behovet bestemme. Kan den gjøre en nytte, og du kan ha det gøy samtidig, så la det stå til. Men la oss fortelle hva som egentlig er spesielt med Lexus ROV.

Skal det være en Lexus ROV?

Utmark og innmark

Norge har ganske så strenge regler på hvor du kan bruke denne type kjøretøy, og det er samtidig flere kjøretøyklasser den kan registreres som. Noen velger sorte skilter, andre helt hvite ordinære. Bruksbehovet bestemmer, foruten prisen.

Fordelen med Lexus ROV er at den har så godt som null utslipp. Likevel brommer den som en motorsykkel under bruk. For det er antagelig en motorsykkelmotor som sitter i den, og etter alt å dømme en fra Yamaha, ettersom det er en sterk link mellom Yamaha og Toyota-konsernet.

Slagvolumet er 1000 ccm, altså en 1-liters motor. Under visningen av Lexus ROV spurte vi Lexus-sjefen, Spiros Fotinos, om nettopp dette. Ingen kommentar, svarte han med et smil. Lurer på om svaret hadde vært det samme om vi spurte om det var en Honda motor....

Men en motorsykkelmotor har ikke nullutslipp, sånn som denne. Ikke før du fyrer den opp på hydrogen.

For ja, du leste riktig. Lexus ROV drives av en forbrenningsmotor som fyrer på hydrogen, fremfor bensin. Dette gjør at det eneste utslippet du har fra den er vann, iblandet noe Co2 fra selve forbrenningen. Men resultatet er så nært null utslipp som det kan komme.

En halv bil

Om v ser på dimensjonene, så ligner den i grunnen på en halv bil – pluss litt til. For lengden er oppgitt til 3,12 meter, mens bredden er 1,73 meter. Med en høyde på 1,8 meter er man nesten på størrelse med en liten småbil, bortsett fra at den er noe kortere.

Plassen er derimot noe dårligere, for her er det snakk om en toseter, der setene står i bredden ved siden av hverandre.

Utover dette er det i grunnen fantasien til brukeren som setter begrensninger for hva man kan gjøre med en slik doning, og mange brukere vil antagelig være tidligere atv-brukere. Men vil den i det hele tatt komme?

Lexus har lansert ville ting før, som ingen trodde ville komme på markedet – deriblant an yacht. Den er nå i salg. Lexus ROV er heller ikke det eneste kjøretøyet fra Toyota-konsernet som nylig er vist med en slik hydrogen forbrenningsmotor. De viste nemlig frem en Yaris H2, som de kalte den, under det samme arrangementet. Denne var for anledningen bygget om til en racingbil, og var Toyotas svar til alle dem som er redd for at lyden skal forsvinne fra motorsporten.

Begge disse doningene vitner om at utslippet kan reduseres, selv om lyden bevares. Så gjenstår det å se hva de får ut av maskinene i form av effekt og kjøreglede.

Full krig

Vi kjenner diskusjonen fra begge leire allerede, de som er for, og de som er mot snøscootere i terrenget. Her går diskusjonen i tre retninger, der det ene er utslippet, det andre er støyen, og det tredje er det fysiske vernet om naturen og de spor en sånn doning vil sette.

Lexus ROV vil nok ikke være et bidrag til annet enn å bli kvitt utslippet, ettersom den unektelig setter spor, og de som ikke liker motordur vil hevde at den støyer. Da er det viktig å påpeke at det i noen bransjer og markeder er nødvendig med doninger som dette for å få utført viktige samfunnsoppdrag, og da er det vel bedre at den har null utslipp, en at den forurenser. Eller?

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.