Ionity

Skal firedoble antallet lynladere

Ionity lover storstilt utbygging de neste årene.

LYNLADERE: Ionity er eneste aktør som tilbyr ladeeffekt på inntil 350 kW. Her fra Ionity på Dal nord for Gardermoen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LYNLADERE: Ionity er eneste aktør som tilbyr ladeeffekt på inntil 350 kW. Her fra Ionity på Dal nord for Gardermoen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

(Elbil24): Den europeiske bilparken skal i løpet av få år elektrifiseres, og de fleste EU-land, og nær sagt alle de store bilprodusentene, har det siste året lansert ambisiøse planer for hvordan overgangen skal skje.

Stikkord er rask utfasing av biler med forbrenningsmotor og introduksjon av en rekke nye, elektriske modeller.

Voksesmerter

Elektrifiseringen opplever imidlertid noen voksesmerter allerede, og mye handler om at lademulighetene ikke øker like raskt som veksten i elbil-salget.

I Norge ligger vi relativt langt framme på det punktet, spesielt i Sør-Norge, og en stor del av befolkningen har dessuten gode muligheter for å lade hjemme. Slik er det definitivt ikke i de fleste andre europeiske land, noe myndighetene, utbyggere og tilbydere av ladeinfrastruktur er i ferd med å ta innover seg.

Jan H. Ihle fra Ionity gir tips til hvordan du skal få en best mulig opplevelse ved lynlading. Vis mer

Skal firedoble innen 2025

Ionity regnes som en av Europas ledende aktører innen lading langs veiene, og er foreløpig, sammen med Tesla, den eneste som utelukkende har spesialisert seg på lynladere med høy effekt (Ionity: Inntil 350kW / 800V).

Selskapet er eid av blant andre BMW, Ford, Hyundai/Kia, Mercedes-Benz og Volkswagen-gruppen, og er representert med rundt 400 ladestasjoner i 24 land.

Nå har de fått med seg amerikanske BlackRock på en storstilt ekspansjon av ladenettverket. Målet er å mer enn firedoble antall ladepunkter i Europa fram mot 2025, fra dagens 1500 til rundt 7000. Investeringen er ventet å koste rundt 7 milliarder kroner.

De nye ladepunktene vil ikke bare være knyttet til de største motorveiene, men også nær bysentra og ved travle stamveier, heter det i en erklæring fra selskapet.

Skal bli mer behagelig

I tillegg til å bygge ut antall ladepunkter, tar Ionity også sikte på å gjøre selve opplevelsen mer komfortabel og bedre enn i dag. Hva dette innebærer i praksis er foreløpig ikke kjent, men det er mange som mener at opplevelsen ved ladestasjonene bør bli mer lik den man får når man fyller diesel eller bensin (man kan stå under tak, får mulighet for å kjøpe mat og drikke, etc).

Foreløpig vet vi ikke hvor mange av de nye ladepunktene som kommer i Norge, men målet til Ionity er at det ikke skal være mer enn 150-200 kilometer mellom hver ladestasjon. I dag finnes det 22 Ionity-ladestasjoner i Norge, hver med 4-12 ladepunkter, men ingen nord for Trondheim.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer