Slik skal Hyundai støydempe bilene:

Skal gjøre bilen lydløs

Gjør kjent teknologi dobbelt så bra.

TESTER: Slik tester bilprodusentene innvendig støy i bilene. Foto: Hyundai
TESTER: Slik tester bilprodusentene innvendig støy i bilene. Foto: Hyundai Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Støy i bil er et viktig tema, og et av mange punkter vi i Elbil24 har med i våre tester. Det er store forskjeller fra bil til bil, og er slettes ikke blitt mindre viktig nå som elbilen har kommet for å bli.

Elbiler er nemlig ikke så stille som ryktene skal ha det til, heller tvert om.

Årsaken er at støydempende materialer drar vekten opp. Det er uheldig på biler som sliter med vekten fra før, og bilprodusentene reduserer derfor bruken av slike materialer.

Det finnes derimot systemer som reduserer støyen aktivt, på samme måte som i hodetelefoner med aktiv støykanselering.

Men nå mener Hyundai å ha kommet et steg videre.

Aktive systemer virker ved at de gjennom mikrofoner registrerer frekvenskurven og nivået i kupéens lydbilde. Deretter utlignes dette ved å sende ut et omvendt speilbilde av denne lyden gjennom bilens høyttalere. Resultatet blir en som sagt en utligning, og man sitter i teorien igjen med null lyd. Men det er i teorien.

FØLERE: Flere sensorer fanger opp lyd som enda ikke er kommet til kupéen. Deretter legges de sammen med det mikrofonene tar opp, og sendes i motfase til bilens høyttalere. Illustrasjon: Hyundai
FØLERE: Flere sensorer fanger opp lyd som enda ikke er kommet til kupéen. Deretter legges de sammen med det mikrofonene tar opp, og sendes i motfase til bilens høyttalere. Illustrasjon: Hyundai Vis mer

Feilmarginer

I praksis blir det ikke like stille, selv om systemet reduserer støynivået betraktelig.

Utfordringen har til nå vært tidsforsinkelsen, for i dagens systemer måles lyden først i det den høres. Da registreres den, sendes til en digital lydprosessor, for så å bli sendt i motfase ut til høyttalerne – en brøkdel av et sekund senere. Dette etterslepet gjør at en god del av lyden slippes gjennom, uten at systemet får noen effekt.

Og det er denne forsinkelsen Hyundai nå mener å ha funnet en bedre løsning på.

I det nye systemet måles lyden nærmere støykilden, på et tidligere tidspunkt. Dermed har de kjøpt seg tid til å kjøre lyden i motfase mer i realtid, med mindre forsinkelse.

Resultatet er en bedring i støyreduksjon på 3 dB, i følge Hyundai, noe som tilsvarer en halvering.

Og reduksjonen er ikke fra en bil uten støydemping, men fra biler med dagens systemer. Da begynner det virkelig å gjøre en nytte, og Hyundai peker nettopp på morgendagens elbiler som et av områdene et slikt system vil gjøre stor nytte.

Den første bilen som får det nye systemet er en Genesis, et merke som ikke selges i Norge, men aktuelle modeller vil følge etter.