Lightyear Zero

Skal lade 12 km hver time – i sola

Nå starter produksjonen av solcellebilen.

KAN KJØRES GRATIS: Via fem kvadratmeter med solceller skal Lightyear Zero kunne gi sju mil rekkevidde hver dag – uten at du trenger å plugge i ledningen. Foto: Lightyear
KAN KJØRES GRATIS: Via fem kvadratmeter med solceller skal Lightyear Zero kunne gi sju mil rekkevidde hver dag – uten at du trenger å plugge i ledningen. Foto: Lightyear Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Mye har vært skrevet om solcellebilen Lightyear Zero – i Elbil24s arkiv finner vi en artikkel fra 2019 der vi omtalte lanseringen, der man for den nette sum av 119.000 euro (over en million kroner) kunne sette seg på venteliste.

Fem kvadratmeter solceller

Dette er altså en bil som er godt utstyrt på solcellefronten, der karosseriset totalt byr på rundt fem kvadratmeter med solceller.

Det betyr at den på solskinnsdager skal klare å lade batteriet tilsvarende 12 km hver time, og lading skjer også mens man kjører.

5 M²: Sett ovenfra er det aller meste av plassen brukt på solceller. Foto: Lightyear
5 M²: Sett ovenfra er det aller meste av plassen brukt på solceller. Foto: Lightyear Vis mer

Begrenser man bruken av bilen noe og bor på et solfylt sted, vil man i teorien kunne klare å kjøre denne bilen året rundt uten å koste på seg en eneste kilowattime i lading.

Nå melder selskapet at produksjonen starter i Finland. Det skal bare lages 946 eksemplarer av bilen, og disse skal kun selges i Europa.

Imponerende rekkevidde

Den totale batterikapasiteten på Lightyear Zero skal være på 61,2 kWh, som ikke er allverden målt mot andre biler i disse dager.

Men takket være aerodynamisk utforming (under 0,175 i Cd-verdi) og lav vekt (1575 kg), oppgis WLTP-rekkevidden å være hele 625 kilometer, som er godt over øvrige biler med tilsvarende batterikapasitet.

Tesla Model 3 Long Range, med et langt større 82 kWh batteri, har for eksempel en oppgitt rekkevidde på 602 km etter WLTP-standarden.

Ingen fartsmonster

Det betyr samtidig at dette ikke er en bil for de fartsglade. De fire elektriske motorene – en til hvert hjul – har en total effekt på 101 kW (135 hestekrefter) og 1200 Nm.

0-100-øvelsen går derfor på 10 blanke sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 160 km/t.

Den 10,1 tommer store infotainment-skjermen viser hvor mye bilen har blitt ladet hittil i dag med solenergi, og hvor mye som kan forventes neste dag. Foto: Lightyear
Den 10,1 tommer store infotainment-skjermen viser hvor mye bilen har blitt ladet hittil i dag med solenergi, og hvor mye som kan forventes neste dag. Foto: Lightyear Vis mer

Hva gjelder lading oppgis ikke ladeeffekten utover at man skal kunne lade 32 kilometer per time med vanlig stikkontakt (som jo ikke er å anbefale), 200 kilometer per time ved offentlig lading og 520 kilometer per time ved hurtiglading.

Men gjør vi en liten matteøvelse ser vi at 200 km per time vil tilsi en 22 kW ombordlader og at den da vil lade 0-83% på en time på hurtiglader, altså med en snitteffekt på 50 kW.

Ellers kan Lightyear Zero by på 474 liters bagasjerom (1076 med baksetene lagt ned). Lengden er 508,3 cm, bredden 197,2 cm og høyden 144,5 cm. Bakkeklaringen er oppgitt til 18,3 centimeter.

Voldsom pris

Bilen kan bestilles på Lightyears nettsider og koster den nette sum av 250.000 euro, eller da drøye 2,6 millioner kroner – eksklusiv moms.

I tillegg må du legge på drøye 50.000 kroner om du vil ha en annen farge enn standardfargen.

Selskapet har også uttrykt planer om en rimeligere modell, Lightyear 2, som skal komme i salg i 2025.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.