Europeisk batteriunion

Skal revolusjonere elbil-batteriet

Lager den Europeiske Batteri Unionen, og skal konkurrere mot de asiatiske gigantene.

NULLVISJONEN: Dr. Herbert Diess, styreformann i VW under fremleggelsen av årsrapporten for 2018. Foto: VW
NULLVISJONEN: Dr. Herbert Diess, styreformann i VW under fremleggelsen av årsrapporten for 2018. Foto: VWVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Det er ikke lenge siden VW fortalte at de skal bygge 22 millioner elbiler innen 2030.

Nå gårVolkswagen-gruppen ut og forteller at de skal lage en union med den svenske batteriprodusenten Northvolt. Dette for å styrke utviklingen av batterier til elbiler.

Gjennom den nye unionen; Europeisk Batteriunion (EBU), har de som mål å bidra med midler til forskning, utvikling og industriell implementering av batteriteknologi.

Vil forske på verdikjeden

Forskningen skal starte i begynnelsen av 2020, og målsettingen med EBU er å tilegne seg mer kunnskap om batteriproduksjon, og ikke minst sette dem i produksjon.

Forskningen vil fokusere på utvikling og konstruksjon av fabrikkteknologi, som muliggjør en bærekraftig, klimavennlig, og konkurransedyktig produksjon av battericeller i EU, skriver de i en pressemelding.

I tillegg vil de dekke hele verdikjeden av et batteri, fra råmateriale via celleteknologi til resirkulering.

Dette henger godt sammen med hva representanter fra VW-gruppen tidligere har fortalt Elbil24.

VIKTIG DEL: Batteriet utgjør en stor del av verdikjeden i en elbil. Foto: VW
VIKTIG DEL: Batteriet utgjør en stor del av verdikjeden i en elbil. Foto: VW Vis mer

-Vi kjøper dagens teknologi av eksisterende produsenter, for heller å legge forskningsmidler i neste generasjon batteriteknologi.

Syv partnere

EBU har partnere innen forskning og industri fra syv forskjellige EU-land, som alle vil bidra finansielt til prosjektet. I tillegg mener de at de kan få støtte fra offentlig hold.

- Investeringene kan få offentlig finansiell støtte, siden det tyske, statlige organet Bundesministerium für Wirtschaft und Energie har utlovet midler til denne typen forskning, skriver de i en pressemelding.

Det er heller ikke tilfeldig at selskapet er organisert på denne måten, for gjennom å danne EBU inviteres også de øvrige europeiske bilprodusentene til å bli med i den Europeiske Batteri Unionen.

Neste generasjon batterier for elbiler er ventet å bli faststoff-batterier, men de langsynte ser enda lenger enn dette, og forventer enorme fremskritt i energilagring, selv etter at faststoffbatteriene har gjort sitt inntog på markedet, en gang mellom 2025 og 2030.

Alle resultater av forskningsarbeidet innen EBU vil bli utvekslet mellom alle partnere, på tvers av nasjonale grenser.

De felles forskningsaktivitetene starter i begynnelsen av år 2020.