Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Det skjer svært sjelden, men vi har alle hørt historier om elbil-batterier som tar fyr - og som er svært vanskelig å slukke. Nylig tilbakekalte for eksempel Hyundai rundt 5300 biler i Norge knyttet til nettopp brannfare i batteriet.

Verdens dyreste tilbakekalling av elbiler
Ifølge Elsikkerhet Norge er det som gjerne skjer, at produksjonsfeil eller ytre fysiske påkjenninger fører til kortslutning og varmgang når den elektrokjemiske energien utløses. En eventuell brann sprer seg raskt til naboceller og temperaturen kan bli ekstremt høy. Temperatur og celleformasjoner kan gjøre slike branner spesielt vriene å slukke. Dessuten kan det også utvikles helsefarlig fluorgass i prosessen.
Dette er noe alle batteriprodusentene er klar over, og batteriene blir heldigvis stadig sikrere. Det er heller ingenting som tyder på at dagens elbiler generelt er mer brannfarlige enn andre biler, heller tvert imot.

Det er imidlertid viktig å lade bilen sikkert, noe du kan lese mer om i denne artikkelen:

Alt du må vite om hjemmelading
Skal tåle «alt»
En av batteriprodusentene som hevder å ha kommet lengst på brannsikkerhet, er kinesiske BYD. For ett år siden lanserte de sin batteriteknologi Blade, som ifølge selskapet skal tåle «alt et et konvensjonelt litium-ion-batteri ikke tåler». Siden den gang skal det ha fått nytt design som tar batteriet «ett skritt lenger».
Blade-batteriet skal ha gjennomgått og bestått en rekke tester der det blant annet har blitt boret og spikret i batteriene, utsatt for ekstreme temperaturer og overlading med flere hundre prosent. Ifølge BYD skal batteriene verken ha utviklet verken røyk eller flammer under testene.

Bygger seks batterifabrikker i Europa
Halvparten så stort
Det som kanskje er vel så interessant, er at batteriet er konstruert på en måte som gjør at det tar mindre plass en konvensjonelle elbilbatterier, faktisk skal plassbesparelsen være opp mot 50 prosent, ifølge BYD.
Dette som en følge av at det er pakket rett i batteripakken (cell-to-pack) i stedet for flere moduler, som deretter er pakket i batteripakken (cell-to-module). I tillegg skal batteriet være mer miljøvennlig - da det blant annet er kjemisk fritt for kobolt.
Det skal dessuten ikke være noe dårligere når det kommer til levetid, og skal tåle 3000 oppladninger og 1,2 millioner kilometer, hevder kineserne.
- Vårt nye Blade-batteri er en gamechanger for hele EV-industrien, sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho.
Ifølge selskapet skal mange bilmerker ha vært i kontakt med dem om partnerskap basert på teknologien i Blade-batteriet, men foreløpig er den kun å finne i selskapets egne modeller, Han og Tang.

41 nye elbiler kommer til Norge. Sjekk når og hva de vil koste
Kommer til Norge i høst
Tang er spesielt interessant for det norske publikum: Bilen kommer nemlig til Norge i høst, og skal allerede være forhåndsreservert i 400 eksemplarer.
Det er snakk om en luksuriøs syvseter SUV i Audi e-tron-klassen, med svært bagasjerom, forventet WLTP-rekkevidde på mer enn 40 mil og en prislapp på 599.000 kroner.
Les mer om elbil-nyheten i saken under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.