BYD Blade

Skal tåle alt et vanlig elbilbatteri ikke tåler

Den første bilen med batterinyheten kommer til Norge i høst.

BLADE: Det er mindre og lettere enn konvensjonelle elbilbatterier, og skal dessuten være 100 prosent brannsikkert, lover produsenten. Foto: BYD
BLADE: Det er mindre og lettere enn konvensjonelle elbilbatterier, og skal dessuten være 100 prosent brannsikkert, lover produsenten. Foto: BYD Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Det skjer svært sjelden, men vi har alle hørt historier om elbil-batterier som tar fyr - og som er svært vanskelig å slukke. Nylig tilbakekalte for eksempel Hyundai rundt 5300 biler i Norge knyttet til nettopp brannfare i batteriet.

Ifølge Elsikkerhet Norge er det som gjerne skjer, at produksjonsfeil eller ytre fysiske påkjenninger fører til kortslutning og varmgang når den elektrokjemiske energien utløses. En eventuell brann sprer seg raskt til naboceller og temperaturen kan bli ekstremt høy. Temperatur og celleformasjoner kan gjøre slike branner spesielt vriene å slukke. Dessuten kan det også utvikles helsefarlig fluorgass i prosessen.

Dette er noe alle batteriprodusentene er klar over, og batteriene blir heldigvis stadig sikrere. Det er heller ingenting som tyder på at dagens elbiler generelt er mer brannfarlige enn andre biler, heller tvert imot.

DEFORMERT: Batteriet på denne Nissan Leaf-en er fullstendig deformert i kollisjone. Likevel var det ingen antydninger til brann. Kollisjonstesten ble utført av tyske Dekra, et av verdens største inspeksjonsselskaper for kjøretøy. Foto: Dekra
DEFORMERT: Batteriet på denne Nissan Leaf-en er fullstendig deformert i kollisjone. Likevel var det ingen antydninger til brann. Kollisjonstesten ble utført av tyske Dekra, et av verdens største inspeksjonsselskaper for kjøretøy. Foto: Dekra Vis mer

Det er imidlertid viktig å lade bilen sikkert, noe du kan lese mer om i denne artikkelen:

Skal tåle «alt»

En av batteriprodusentene som hevder å ha kommet lengst på brannsikkerhet, er kinesiske BYD. For ett år siden lanserte de sin batteriteknologi Blade, som ifølge selskapet skal tåle «alt et et konvensjonelt litium-ion-batteri ikke tåler». Siden den gang skal det ha fått nytt design som tar batteriet «ett skritt lenger».

Blade-batteriet skal ha gjennomgått og bestått en rekke tester der det blant annet har blitt boret og spikret i batteriene, utsatt for ekstreme temperaturer og overlading med flere hundre prosent. Ifølge BYD skal batteriene verken ha utviklet verken røyk eller flammer under testene.

Halvparten så stort

Det som kanskje er vel så interessant, er at batteriet er konstruert på en måte som gjør at det tar mindre plass en konvensjonelle elbilbatterier, faktisk skal plassbesparelsen være opp mot 50 prosent, ifølge BYD.

Dette som en følge av at det er pakket rett i batteripakken (cell-to-pack) i stedet for flere moduler, som deretter er pakket i batteripakken (cell-to-module). I tillegg skal batteriet være mer miljøvennlig - da det blant annet er kjemisk fritt for kobolt.

Det skal dessuten ikke være noe dårligere når det kommer til levetid, og skal tåle 3000 oppladninger og 1,2 millioner kilometer, hevder kineserne.

- Vårt nye Blade-batteri er en gamechanger for hele EV-industrien, sier BYD Europas administrerende direktør, Isbrand Ho.

Ifølge selskapet skal mange bilmerker ha vært i kontakt med dem om partnerskap basert på teknologien i Blade-batteriet, men foreløpig er den kun å finne i selskapets egne modeller, Han og Tang.

Kommer til Norge i høst

Tang er spesielt interessant for det norske publikum: Bilen kommer nemlig til Norge i høst, og skal allerede være forhåndsreservert i 400 eksemplarer.

Det er snakk om en luksuriøs syvseter SUV i Audi e-tron-klassen, med svært bagasjerom, forventet WLTP-rekkevidde på mer enn 40 mil og en prislapp på 599.000 kroner.

Les mer om elbil-nyheten i saken under:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer