BYD Seagull

Skalperer prisene med ny elbil

Så billig at vi måtte dobbelsjekke at prisen var korrekt. Men kommer den til Norge? Vi sjekket med den norske importøren.

KOMPAKT OG BILLIG: BYD Seagull har fått en oppsiktsvekkende prislapp. Foto. China MIIT
KOMPAKT OG BILLIG: BYD Seagull har fått en oppsiktsvekkende prislapp. Foto. China MIIT Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): I kjølvannet av elektrifiseringen av bilparken, har mange uttrykt bekymring for at de billige bilene vil forsvinne. I mange land er det de små og billige bilene som er viktigst, og foreløpig er utvalget av billige, elektriske ekvivalenter skral, i hvert fall utenfor Kina.

Strøket fra norske lister

Joda, vi har modeller som Dacia Spring, som har solgt meget bra i flere europeiske land. Den koster rundt 180.000 kroner i Frankrike og Nederland, men fås ikke kjøpt i Norge. En av årsakene kan muligens være at den fikk totalslakt i Euro NCAPs kollisjonstester.

Moped-elbilen Citroën Ami ble også slettet fra norske importlister, noe mange av Elbil24-leserne har uttrykt skuffelse over. Den er imidlertid ikke å regne som en fullverdig elbil, siden den blant annet har en topphastighet på kun 45 kilometer i timen.

Fortsetter etter videoen

MINI: Liten utenpå, men stor nok inni til to voksne personer. Bli med på kjøretur i Citroën Ami! Vis mer

Men vi er fortsatt i en svært tidlig fase av elbil-alderen. Og selv om markedet fortsatt ikke er helt friskmeldt etter pandemien, begynner priser og tilgang på en del råvarer å nærme seg et mer normalt nivå.

Kompakt bybil til halve prisen

Et tydelig bevis på dette, er elbilnyheten BYD Seagull. Dette er en kompakt bybil med plass til fire, som får en startpris i Kina på utrolige 85.000 kroner, omregnet fra kinesisk valuta. Det er altså godt under halvparten av prisen på Dacia Spring i EU.

Bilen er 3,78 meter lang, 1,71 meter bred og 1,54 meter høy. Den er altså omtrent på størrelse med Spring, og større enn for eksempel Volkswagen e-UP! i alle retninger. De er med andre ord ingen mini-mini-elbil det her er snakk om.

Vekta oppgis til 1160 kilo, omtrent det samme som e-UP!. Motoren er montert foran, og sørger for drift på forhjulene. Motorytelsen er som ventet ikke all verden, men de 75 hestekreftene sørger likevel for en kurant makshastighet på 130 kilometer i timen.

I bunnen sitter en batteripakke på 30,7 kWh, men foreløpig sies ikke noe offisielt om rekkevidden. Ut fra våre erfaringer med andre modeller med tilsvarende batterikapasitet, bør 20-25 mil være sannsynlig.

Med andre ord: Helt kurante ytelser for en typisk bybil.

BYD Seagull. Foto: Chine MIIT
BYD Seagull. Foto: Chine MIIT Vis mer

- Skal for alvor inn i Europa

BYD importeres til Norge av RSA Bil i Drammen. Fra før har de tre BYD-modeller i portefjøljen, BYD Tang, BYD Han og BYD Atto 3. Førstnevnte er blant de kinesiske bilene som har solgt best i Norge så langt.

Foreløpig opplysninger Elbil24 har fått, går på at Seagull i første omgang er myntet på det kinesiske markedet. Her vil den bli tilgjengelig i løpet av våren.

- Kan bilen også bli aktuell for det norske markedet?

- Den er foreløpig ikke bekreftet til Norge, så jeg kan derfor ikke gi mer informasjon på nåværende tidspunkt. Men det er en artig bil med aggressiv pris, sier salgssjef for BYD Norge, Simen Wøien Christensen, til Elbil24.

- BYD skal imidlertid for alvor inn i Europa i år, så du vil nok se at det vil dukke opp både det ene og det andre i løpet av 2023, sier Wøien Christensen til Elbil24.

To aktuelle

To andre modeller som vi vet er aktuelle for Europa og Norge, er sedanen BYD Seal og kompaktbilen BYD Dolphin. Begge har vært tilgengelige i Kina en tid allerede, og har solgt brukbart der.

Og for dem med stramt budsjett, kan sistnevnte være særlig interessant. Dolphin er en god del større enn Seagull, like over 4 meter lang, 1,77 meter bred og 1,57 meter høy. Den har også en større batteripakke på 44,9 kWh, og oppgitt rekkevidde i Kina er 420 kilometer. Et sted rundt 350 kilometer vil være sannsynlig i Europa, målt etter WLTP-standarden.

EUROPA-AKTUELL: BYD Dolphin. Foto: BYD
EUROPA-AKTUELL: BYD Dolphin. Foto: BYD Vis mer

Flere medier spekulerer i at startprisen i Europa vil ligge på godt under 200.000 kroner på enkleste utstyrsvariant.

Elbil24 kommer med flere saker om kommende BYD-modeller til Norge, så snart vi vet mer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.