Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det lanseres nye elbilmodeller over en lav sko for tiden, og det kan mange ganger være vanskelig å skille modellene fra hverandre.
Senere i år kommer det imidlertid en helt ny aktør til Norge - kinesiske HiPhi, som satser på luksusbiler med design og løsninger som skiller dem fra den store hurven.
Ansvarlig for å utvikle HiPhi i Europa blir ingen ringere enn Kjell-Arne Wold, som tidligere har hatt lederposisjoner i Tesla og vært prosjektleder for Audis globale e-tron-satsing.
– Dette handler om premium – kanskje luksusbiler – der alt tenkelig utstyr er inkludert, sier han til Motor.
HipHi X og Z først
Selskapet har allerede to biler i markedet, modellnavnene er X og Z. Begge kommer til Norge i løpet av 2023, lover Wold.
Førstnevnte er en crossover-SUV med seks seter, mens sistnevnte er en lavere og mer sportslig bil med et futuristisk coupé-design. Begge er svære biler med lengde på henholdsvis 520 og 530 centimeter.


Elbil24 har tidligere omtalt HipHi X, som har rullet på kinesiske veier siden 2020:

HiPhi: Nytt bilmerke på vei til Norge
Dørene på X fortjener et eget avsnitt – bakdørene er nemlig hengslet i bakkant (såkalte «selvmordsdører»), og dørene kan åpnes med inntil 89 graders vinkel.
I tillegg kan taket over baksetet åpnes som falkevinger for en ekstra komfortabel på- og avstigning. Ikke veldig ulikt en annen kjent X-modell der, altså. Det er nok heller ikke til å stikke under stol at nettopp denne (Tesla Model X, hvis ikke du tok den) blir en av de argeste konkurrentene for HiPhi X.
Både X og Y har drift på alle fire hjul og motorytelse på rundt 600 hestekrefter. Rekkevidden skal ligge på 650-700 kilometer målt etter kinesisk målestokk, erfaringsmessig vil WLTP-rekkevidden ligge et stykke lavere enn dette.
Prisene er ikke helt klare ennå, men vil starte på rundt 1,1 millioner kroner, har Wold uttalt til Bilnytt.
Artikkelen fortsetter etter videoen
Hiphi Y i 2024
Senere kommer også Y, som ble avduket under årets bilutstilling i Shanghai i forrige uke. Dette er en mindre SUV, men fortsatt langt fra noen småbil med sine 4938 millimeter. Også denne har fått en lignende dørløsning som på X, men her kan det se ut til at nedre del slår ut i vanlig retning.
Bilen blir en naturlig konkurrent til - ja, du tenkte det sikkert, Model Y fra Tesla.
Denne vil fås med både bakhjulsdrift og drift på fire hjul, med henholdsvis 336 og 504 hestekrefter, og man vil kunne velge mellom batteripakker på 76,6 kWh eller 115 kWh.
Artikkelen fortsetter etter bildene
Sistnevnte skal gi Y med bakhjulsdrift en rekkevidde på inntil 810 kilometer og 765 kilometer med firehjulsdrift - men nok en gang er dette kinesiske tall som avviker fra WLTP-målingene som vi bruker i Europa.
Vi kommer naturligvis tilbake med mer informasjon så snart vi vet mer.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.