Elbiler i taxinæringen:

Skippertak for el-taxi

Antallet har doblet seg, men det er fortsatt forsvinnende få.

EL-TAXI: Dette var Norges første elektriske Tesla-taxi, eid av Norges første sjåfør som valgte elektrisk bil som drosje, nemlig Trond Gustav Sømme. Nå har han fått selskap av 101 andre sjåfører som velger elektrisk. Foto: Stein Inge Stølen/Autofil
EL-TAXI: Dette var Norges første elektriske Tesla-taxi, eid av Norges første sjåfør som valgte elektrisk bil som drosje, nemlig Trond Gustav Sømme. Nå har han fått selskap av 101 andre sjåfører som velger elektrisk. Foto: Stein Inge Stølen/AutofilVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

En forsvinnende liten andel av taxiene i Norge er elektriske.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) viser at det ved utgangen av 2018 bare var 102 utslippsfrie taxier på norske veier, av et totalantall på 7391. Dette er 1,3 prosent av taxiflåten.

Hvorfor er det sånn?

Riktignok har antallet helelektriske taxier seg doblet seg fra 2017 til 2018, men prosentandelen er fremdeles forsvinnende liten.

Med den høyeste elbilandelen i Europa burde det være mulig for Norge å også ha den høyeste andelen elektriske taxier. Eller?

Utredningssjef i Norsk Taxiforbund, Kristoffer Fosse Hanssen sier til Elbil24 at det er flere grunner til at andelen helelektriske taxier er så lav.

VANSKELIG: Det er utfordrende for en løyvehaver å kjøpe elbil, forklarer Kristoffer Fosse Hanssen i Norsk Taxiforbund. FOTO: Privat
VANSKELIG: Det er utfordrende for en løyvehaver å kjøpe elbil, forklarer Kristoffer Fosse Hanssen i Norsk Taxiforbund. FOTO: Privat Vis mer

– Den viktigste årsaken er mangel på ladeinfrastruktur. Det skal sies at infrastruktur for elbiler har blitt betydelig bedre de siste åra, men jeg tror det er nødvendig med dedikerte ladestasjoner for taxi, spesielt i byene.

Årsaken er at mange av taxieierne i de store byene bor i bygårder, eller andre steder uten mulighet til å lade hjemme på natta.

Dyre biler og vanskelig å lade

Men dette er ikke den eneste grunnen. Også mangelen på elbiler som egner seg som taxi er en faktor, forklarer Hanssen. Unntaket er Tesla Model S og Model X, men dette er modeller som er svært kostbare.

El-taxier per 31.12.18
Merke:Antall:
Hyundai Kona4
Kia Soul EV5
Mercedes B-klasse1
Nissan Leaf22
Opel Ampera-e4
VW e-golf3
Tesla Model S og X63
Total:102

– Det er ventet at det i nær framtid vil lanseres flere modeller som kan være egnet til bruk som drosje, men pr. i dag er det dessverre få, sier Hanssen.

En tredje årsak er at bilene rett og slett er for dyre, sier Hanssen.

– En drosjeeier slipper i dag å betale merverdiavgift på en bil som skal brukes som drosje. Dette gjør at en konvensjonell taxi (ofte diesel) blir betydelig rimeligere å kjøpe sammenliknet med en Tesla for eksempel.

For lav andel

Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, syns andelen elektriske taxier i Norge er altfor lav.

– Når det gjelder overgang til el-taxi så er det mange byer som har kommet mye lengre enn i Norge. Det er større kinesiske byer som nærmer seg 100 prosent el-taxiandel, mens en by som Dundee i Skottland har en andel på 20 prosent, langt foran Oslo.

BRATT KURVE: Dette er utviklingen i antall elbiltaxier fra 2011 til 2017. I 2018 var altså talle oppe i 102 elektriske taxier. Illustrasjon: fra Norsk Taxiforbund.
BRATT KURVE: Dette er utviklingen i antall elbiltaxier fra 2011 til 2017. I 2018 var altså talle oppe i 102 elektriske taxier. Illustrasjon: fra Norsk Taxiforbund. Vis mer

Hun ser at både lading og avgiftssituasjonen på drosjer er utfordringer som må tas tak i.

– Investeringskostnaden ved kjøp av elbil for drosjesjåfører er høyere enn for bensin- og dieselbiler og dette er en utfordring man må ta tak i. Vi er svært positive til forslaget statsbudsjett for 2019, om at drosjer skal betale samme CO₂-avgift som personbiler, da dette kan bidra til å utjevne investeringskostnaden noe.

Generalsekretæren er positiv til Hanssens forslag om ladestasjoner for taxier.

– Vi vet også at mange drosjesjåfører ikke har tilgang til lading hjemme. I tillegg opplever halvparten av dagens elbilister kø når de skal hurtiglade, og dette kan være en stor potensiell ulempe for drosjesjåfører. Stavanger har etablert hurtigladere i nærheten av flere taxistasjoner. Oslo kommune har etablert og planlegger å etablere flere hurtigladestasjoner reservert for drosjer.

– Må ta i et tak

Hun mener både bransjen og myndighetene må ta i et tak for å gjøre det lettere å bruke elbil som drosje.

IKKE NOK: Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, vil ha flere elektriske drosjer. Foto: Norsk Elbilforening
IKKE NOK: Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, vil ha flere elektriske drosjer. Foto: Norsk Elbilforening Vis mer

– Det er viktig at løyvehavere oppfordres til framtidsrettede kjøp. Men det er også viktig at nasjonale og lokale myndigheter legger til rette for at kjøp av nullutslippsbiler til drosjenæringen er praktisk og økonomisk gjennomførbart.

Myndigheten kan også ta i bruk loven, mener Bu.

– Lokale og regionale myndigheter kan også oppfordre til en overgang til nullutslippsteknologi i drosjenæringen gjennom lovendringer. For eksempel i Oslo så er det foreslått en endring i løyvereglementet som stiller krav til at drosjene skal være nullutslipp innen 2022.

100 prosent andel

Bu mener at andelen elektriske drosjer i Norge bør være 100 prosent.

– Vi har et politisk mål i Norge nå om at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslipp. Vi ser ingen grunn til at dette ikke skal gjelde drosjer. Siden drosjer ofte kjører mye i bysentrum er det ekstra viktig at drosjene kvitter seg med utslippene så fort som mulig.

Hanssen i Norsk Taxiforbund forteller at de som forbund ikke har en uttalt målsetting om hvor stor andel av taxiflåten som bør være elektriske drosjer.

– Vi kan ikke pålegge våre medlemmer å velge den ene eller andre typen bil, men vi ønsker jo at miljøavtrykket fra drosjenæringen skal være så lavt som mulig. Gjennom vårt medlemsblad pleiere vi å orientere våre medlemmer om nye bilmodeller som kommer på markedet og som kan være egnet til bruk i drosjesammenheng.