Elbil-skilter:

Skjønner du dette p-skiltet?

Ladeskiltene til Oslo kommune skaper forvirring. Plassene står ofte tomme fordi folk er usikre på reglene.

LADESKILT: Nye skilter for lading er så forvirrende at folk ikke tør å bruke plassene. Foto: Jan Thoresen
LADESKILT: Nye skilter for lading er så forvirrende at folk ikke tør å bruke plassene. Foto: Jan ThoresenVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Nylig ble det innført ladeplikt og betaling på ladeplassene eid av Oslo kommune.

Den siste tiden har det også blitt innført tidsbegrensning på de ladeplassene med størst trykk, markert med nye skilter.

Skiltene er imidlertid så vanskelige å forstå at flere velger å lade og parkere andre steder.

Maks tre timer?

Skiltene som er satt opp, skal informere om når det er betalingsplikt og hvor lenge man kan stå parkert.

Men hvilke deler av skiltet som henviser til hva, er kanskje ikke selvforklarende.

På flere fora for elbilister blir de nye skiltene diskutert, og flere virker å være usikre på hva som egentlig gjelder. Flere sier også at de ikke tør å bruke plassene i frykt for å få bot.

FORVIRRENDE? Forstår du hvilke regler som gjelder på dette skiltet? Foto: Jan Thoresen
FORVIRRENDE? Forstår du hvilke regler som gjelder på dette skiltet? Foto: Jan Thoresen Vis mer

På parkeringsskiltet står:

  • Ladbar motorvogn under lading mot avgift.

Under en delelinje på skiltet står det:

  • 09 – 20 (09 – 20)
  • Maks tre timer.

Det bilister har lurt på er hva som har en makstid på tre timer, og når denne makstidsregelen gjelder.

Noen lurer på om det er slik at man etter klokka 20 kan parkere uavhengig om man har ladbart kjøretøy som lader. Andre tror tretimersregelen gjelder hele døgnet.

Hovedskilt og delestreker

For å få alt på det rene, tok Elbil24 kontakt med Bymiljøetaten i Oslo, som drifter disse plassene.

Presseansvarlig i Bymiljøetaten, Monica T. Olsen, forklarer at skiltene er utformet i henhold til gjeldende retningslinjer for skilt, og forklarer:

– Det som står på hovedskiltet gjelder alltid. Eventuelle tillegg, eller begrensninger, er markert med delestreker for å tydeliggjøre at det er underskilt med egne vilkår.

– På dette skiltet er det en delestrek før tidsangivelse for tre timer makstid. Tretimersregelen gjelder derfor kun innenfor tidsrommet 9-20, mandag til fredag og på lørdag.

Altså må man betale hele døgnet, men på kveld, og natt, kan man stå utover de tre timene. Prisen for lading, og parkering, er 10 kroner timen på dagtid og 5 kroner timen etter klokken 20.

Forstår forvirringen, men skiltet er riktig

Olsen sier at Bymiljøetaten kan forstå at skiltet kan føre til forvirring.

– Vi har forståelse for at dette kan misoppfattes når man tar et raskt blikk på skiltet, og vi har hatt noen klagesaker, men skiltet følger gjeldende retningslinjer for skilting fra Statens Vegvesen.

Olsen sier at de ikke ser noe som tyder på at folk ikke benytter ladeplassene, fordi de ikke forstår skiltene.

- Flere av ladestasjonene som nå har betaling har svært høyt belegg hele døgnet. Enkelte lokasjoner som har fått betaling har noe lavere belegg der gratis ladeplasser befinner seg i umiddelbar nærhet. Det er ikke veldig overraskende, og vil nok endre seg når alle lokasjonene får betaling.

- Får tilstrekkelig strøm

Hun forteller at tanken bak tretimersregelen er at flere skal få brukt plassene.

– Tre timer makstid på dagtid er innført for å få tilstrekkelig rullering på ladeplassene. Den gjelder primært plasser med stor etterspørsel, i praksis innenfor Ring3.

– På tre timer får de fleste elbiler tilstrekkelig strøm til det gjennomsnittlige kjørebehovet i Oslo, sier Olsen.

Det finnes to type ladere i Oslo, skriver Bymiljøetaten på deres nettsider. De nyere har type 2-kontakt og kan gi en ladeeffekt på 3,6 kW. De eldre ladestasjonene har vanlig stikkontakt (Shuko) og kan gi en effekt på inntil 2,3 kW.

På tre timer vil du med en vanlig elbil få ladet mellom 30 og 51 kilometer, avhengig av laderen. Trenger du å fullade en bil med 300 kilometers rekkevidde, må du belage deg på å stå mellom 18 og 30 timer på henholdsvis 2,3 kW og 3,6 kW lader.