Prøvekjørt:

Skoda Enyaq Coupé nærmer seg

Den ble vist først, men kommer sist. Endelig nærmer den seg lansering, og vi har prøvekjørt.

INNPAKKET: Nei da, bilene kommer ferdig utpakket når de kommer på markedet i andre kvartal neste år.
INNPAKKET: Nei da, bilene kommer ferdig utpakket når de kommer på markedet i andre kvartal neste år. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Sommeren 2019 var vi i Elbil24 i Tsjekkia for å kjøre konseptbilen Skoda Vision iV, en bil som senere fikk navnet Enyaq iV. Allerede dengang var det kjent at bilen ville komme i to karosseriutgaver, men alt lå til rette for at kupéutgaven skulle komme først. Slik ble det ikke.

Responsen ble så stor at de valgt å hente frem SUV-utgaven først, forteller representanter for Skoda til oss nå.

For nå har vi vært og kjørt en kamuflert prototype av Enyaq Coupé, den samme bilen vi i 2019 altså kjørte konseptverjonen av. Og det er positivte nyheter vi har å melde, ikke bare om denne, men om Enyaq generelt.

Slik så den ut i 2019:

Skoda Vision iV prøvekjørt Vis mer

Søster og bror

Bilen er som kjent laget på VW-konsernets felles plattform for elbiler, MEB-plattformen. Skoda Enyaq har derfor en nær slektning i både VW ID.4 og Audi Q4 e-tron. Begge disse slektningene kommer også i to karosseriversjoner, men foreløpig er det bare Q4 e-tron Sportback som har kommet på markedet av kupé-utgavene. VW skal vise sin utgave på bilmessen i München nå i september, en bil de har valgt å gi navnet ID.5.

Skoda har på sin side gjort det enkelt, og gitt den navnet Enyaq Coupé.

For bilen er i bunn og grunn den samme. Fremre halvdeler identisk, og bruker de samme delene. Derfra og bakover er alt av karosseriplater nytt. Bilen endte til slutt opp med å bli fire millimeter lenger og en millimeter høyere enn SUV-utgaven.

TYPISK COUPÉ: Forskjellen ligger i taklinjen. Resten er omtrent identisk.
TYPISK COUPÉ: Forskjellen ligger i taklinjen. Resten er omtrent identisk. Vis mer

God plass

De ekstra millimeterne veier naturligvis ikke opp for tapet av plass den nye taklinjen medfører, men ved hjelp av noen smarte grep er det fortsatt mye plass igjen.

Ettersom taket heller nedover mye tidligere i bakkant er det lett å tro at man mister mye takhøyde i baksetet, men slik er det ikke.

Skoda har nemlig erstattet stopping og taktrekk med et glasstak. Dette går hele veien fra frontruten og bak til øvre kant av bakluken. På den måten vinner de tilbake noe av det tapte, og på den måten beholdt en god høyde for de lange som blir henvist til baksetet. Dette glasstaket blir også standard på alle Enyaq Coupé, og er tonet kraftig for å ikke slippe igjennom alt for mye lys og varme. Skoda mener at det derfor ikke er behov for en blendegardin som kan trekkes for.

Det store spørsmålet gjenstår fortsatt, for hvor mye taper den i bagasjeplass? Svaret er enkelt og greit 15 liter. For suv-utgaven av Enyaq kan skilte med 585 liter, mens Coupé byr på 570 liter. Begge disse tallene er opp til toppen av seteryggen. Over der er naturligvis tapet større, men hvor ofte laster man en bil så stappfull av man overgår seteryggen? I de fleste tilfeller handler dette om hundebur og denslags, så for de med slike behov vil SUV-utgaven antagelig være å foretrekke.

Det skal også nevnes at Enyaq Coupé får en høyere lastekant enn SUV-utgaven.

Her måtte det praktiske vike for eksteriørdesignen. For hekken har en annen form enn SUV-utgaven, og de måtte derfor gjøre det slik, blir vi fortalt. Det har ingen ting med bærende struktur av karosseriet å gjøre, kun design.

FEM BILER: De fire bilene på bildet er av fire av fem produserte til nå. Foto: Fred Magne Skillebæk
FEM BILER: De fire bilene på bildet er av fire av fem produserte til nå. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Sportslig

Intensjonen fra Skoda er at Coupé skal være den sportslige utgaven av Enyaq. Derfor vil de også gi denne alle detaljene man får dersom man velger Sportline-utgaven av SUV-versjonen, og om vi skal få mene noe om utseendet, så kler dette bilen veldig godt. Bilen vil også gå 19-toms hjul som minste alternativ, med mulighet for 20-tom, om ønskelig.

Også innvendig er det kommet nye alternativer, med en utstyrsversjon der seter og dashbord har fått elementer av et stoff av mikrofiber. I vår testbil var dette i lys grått og detaljer i gult, deriblant kontrastsømmene. Det høres kanskje voldsomt ut, men var faktisk veldig kledelig.

Som en liten bonus vil det også kommet et nytt fargevalg for eksteriøret, en oransje metallik farge som først kommer med Coupé-utgaven.

Med Coupé-utgaven kommer også den lysende grillen som et tilvalg de kan levere. Nå er den klar, og en av årsakene til at det har tatt tid er rett og slett fordi den kom i konflikt med radaren som sitter i fronten. For der radaren sitter, kunne de rett og slett ikke ha en lysstripe. I mørket så det dermed ut som om bilen hadde slått ut en tann, forteller sjefen for Enyaq-prosjektet, noe de ikke kunne leve med. Nå har de fikset tanna, og den første bilen med Crystal Face har akkurat kommet til landet, vel og merke som SUV.

NYTT MATERIALE: Bilen får nå et nytt interiørmateriale som opsjon, mikrofiber med kontrastsømmer. Foto: Fred Magne Skillebæk
NYTT MATERIALE: Bilen får nå et nytt interiørmateriale som opsjon, mikrofiber med kontrastsømmer. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

To batterier, tre drivlinjer

Enyaq Coupé vil bli å få med to alternative batterier, og tre forskjellige drivlinjer som gir valgmuligheter med bak- eller firehjulsdrift.

Enyaq Coupé 60 vil ha et batteri på 62 kWh brutto, og leveres med en elmotor på bakhjulene som yter 180 hestekrefter.

Enyaq Coupé 80 får det store batteriet på 82 kWh brutto, og en elmotor bak på 204 hestekrefter.

Enyaq Coupé 80 X får også det store batteriet, men har to elmotorer som gir firehjulsdrift, og yter til sammen 265 hestekrefter. Dette er også den raskeste av modellene som er annonsert, med en sprint til 100 km/t som gjøres unna på 7 sekunder. Dette er ikke hinsides sportslig til en elbil å være, men vi tør påstå at Skoda kommer med utgaver senere som vil by på bedre ytelser enn dette. Det er allerede hintet om modeller fra alle tre merkene at de på sikt vil by på over 300 hestekrefter, så vi venter i spenning.

Skoda Enyaq Coupé nærmer seg

Effektiv

De fleste som kjøper elbil er opptatt av rekkevidde, og her har Skoda mye nytt å melde. For Enyaq Coupé blir den mest effektive av alle Enyaq, blant annet på grunn av aerodynamikken.

Denne har nå fått en cd-verdi på 0,247, som er svært bra for en såpass kompakt bil.

For jo lengre bilen er, jo enklere er denne å redusere, og Mercedes-Benz har den foreløpige rekorden med EQS, som kommer på markedet i disse dager. Den er nede på 0,2 blank, noe som er lavere enn alle andre.

Med lav luftmotstand er det også duket for reduksjon i forbruket, eller økt rekkevidde – om vi heller skal regne det hjem på den måten. Hver enkelt produsent gjør naturligvis sine egne beregninger, og de bruker samme metode som under WLTP-testene. De offisielle WLTP-tallene for Enyaq Coupé er foreløpig ikke klare, men Skoda flagger 535 kilometer for Coupé-utgaven med lengst rekkevidde. Det er naturligvis den bakhjulsdrevne Enyaq Coupé 80, med det store batteriet.

Likevel sier ingeniørene som står for dette at de blir skuffet om den ikke leverer ytterligere 10-15 kilometer i de offisielle testene, og da snakker vi faktisk om 550 kilometer totalt.

ØKT LADEFART: Med Enyaq Coupé øker også Skoda ladefarten.
ØKT LADEFART: Med Enyaq Coupé øker også Skoda ladefarten. Vis mer

Under vår prøvekjøring av bilen tenkte vi lite på forbruket, og ville heller kjenne på bilen. Likevel var vi nede på 1,28 kW per mil da dagen var over. Det var et overraskende lavt forbruk, må vi innrømme.

Høyere ladefart

Når Enyqa Coupé kommer på markedet, vil den ha fått tredjegenerasjon programvare – ME3, som den internt i konsernet kalles. Det ligger en rekke endringer og forbedringer i denne, men endringen som vil vekke mest oppsikt er at bilen får høyere ladefart. Selv om den per i dag omtales med de 125 kW, som også er maksimalt i dag, vil ladeeffekten være høyere innen den kommer på markedet. Da vi spør om effekten vil økes betraktelig eller marginalt, er svaret at det vil være betraktelig.

De forteller at det ikke er offisielt hvor stor økningen blir, men gjennom det vi må kalle forsnakkelser, er vi hintet om en øvre grense på 135 kW.

Men ingen er etterlatt i uføret, dersom de har en bil fra før. Oppdateringen vil kunne gjøres på alle eksisterende biler, både fra Skoda, Audi og VW, men den kommer da også til en pris. Denne prisen er ikke satt enda, og man må i så tilfelle inn til et serviceverksted, for oppdateringen kan ikke gjøres trådløst OTA (Over The Air).

Ute på veien

Ja, vi har prøvekjørt prototypen, men her er ikke alt klart. Derfor har vi heller ikke fått lov å ta bilder innvendig fra b-stolpen og bakover. Her sitter det midlertidige plastplater med en finish som Skoda ikke vil være seg bekjent av i full offentlighet. Dette påvirker også støynivå og annet, men rent kjøreteknisk er bilen å anse som SUV-utgaven. Den endrede karosseriformen påvirker i liten grad sikten bakover også. Bakruten er stor nok til å gi godt utsyn, og kun på bakre d-stolpe er det litt forskjell. Utover dette vil du ikke merke at du sitter i en annen bil, dersom du tester ut en SUV og Coupé rett etter hverandre.

Det som overrasket mest er rett og slett det lave forbruket vi fikk, og med en høyere ladefart er Skoda Enyaq faktisk i ferd med å bli et svimlende godt alternativ.

Foreløpig kjenner vi ikke prisen, for vi regner med Skoda ønsker å hente ut noen ekstra kroner på Coupé-utgaven. Sånn sett er faktisk Enyaq en slags konkurrent til seg selv. Coupé eller SUV? Dette kommer vi tilbake til når begge bilene er på plass i Norge, og vi vet prisen for dem begge.

De første utgavene av Enyaq Coupé skal trille inn over landegrensen i andre kvartal 2022, så vi må fortsatt smøre oss med tålmodighet.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer