Oppdaterte elbiler:

Skoda Enyaq får bedre rekkevidde og høyere ladefart - gratis

Oppdateringen kommer også eksisterende eiere til gode.

OPPDATERES: Også SUV-utgaven av Enyaq skal oppgraderes. Foto: Fred Magne Skillebæk
OPPDATERES: Også SUV-utgaven av Enyaq skal oppgraderes. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Skoda starter nå utrullingen av ny programvare i deres elbil, Skoda Enyaq. Dette er som kjent en bil som er basert på MEB-plattformen til VW-gruppen, i likhet med VW ID.3, ID.4 og ID.5. Audi har også sine Q4-modeller, som er basert å samme plattform.

Den omtalte ME3 programvaren medfører at alle biler som skal få oppdateringen må inn på verksted for å få jobben utført.

Dette skyldes først og fremst at oppdateringen av programvaren i seg selv er stor. I tillegg må det også byttes til et større 12-volt batteri. Dette fordi man med den nye programvaren også kan ta imot oppdateringer trådløst, såkalt OTA (Over The Air). Dette gjøres også når bilen ikke står koblet til en lader, så et større batteri må til for å sikre at man ikke går tom for strøm på dette mens oppdateringen pågår.

Oppdateringen skal også inneha noen energisparende tiltak som gjør at forbruket blir lavere, og at rekkevidden dermed vil bli lengre. En vel så interessant forbedring er at ladehastigheten skrus opp.

Elbil 24 kunne for snart et år siden avsløre nettopp dette, uten at VW den gang ønsket å kommentere.

Det er nemlig snakk om at ladehastigheten på MEB-bilene med det største batteriet vil nå 170 kW på det meste, en effekt vi faktisk har nådd selv. På papiret er likevel den nye hastigheten oppgitt å øke fra 125 kW til 135 kW, altså en relativt marginal økning.

Under ser du resultatet fra en av Elbil24s egne ladetester av Enyaq Coupé RS, nylig. Denne viser effekter under lading på over 170 kW:

Skoda Enyaq Coupe RS iV
Infogram

Den nye Enyaq Coupé leveres med ME3-programvaren fra fabrikk, og her har Elbil24 selv opplevd langt høyere effekter i våre ladetester. Men det er også håp om at de øvrige bilene med det store batteriet også skal kunne nærme seg 170 kW etter hvert. Vi har nemlig fått bekreftet fra VW-gruppen internt at dette skal være en gratis tilnærming, og ikke en slags «funtion on demand» som du må kjøpe deg opp til. Forøvrig er også besøket Enyaq-eierne må gjøre hos et av merkeverkstedene gratis. Innkallingen starter nå, og gjennomføringen skal pågå utover høsten. Oppdateringen skal ta rundt fem timer, og hvem vil vel takke nei til lengre rekkevidde og høyere ladefart, og det gratis?

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.