(Elbil24:) Elbil24 har ved flere anledninger stiftet bekjentskap med det vi nå kjenner som Skoda Enyaq. Først gjennom konseptbilen Vision iV, som vi prøvekjørte for over et år siden. Deretter fikk vi faktisk se den helt ferdige bilen i februar, samtidig som vi testet en kamuflert prototype av Enyaq.

Nå er bilen endelig avduket, og ivrige reservasjonsholdere får endelig se hva de går og venter på.
Senere i høst kommer de første bilene til landet, og det ryktes om et stort antall interessenter som har satt seg på liste. Hvor mange som faktisk legger inn en bestilling gjenstår å se, men bilen er på mange måter skreddersydd for et marked som Norge.
Her kan du lese testen, eller se videoen under:
Hva bilen vil bestå av har vi beskrevet i flere omganger, og nå vises den også for kundene. Skoda Enyaq er som kjent basert på VW-konsernets MEB-plattform. Dette er i praksis en rekke ferdigbygde byggeklosser som de respektive merkene kan bygge elbiler av. Plattformen kommer i tre forskjellige lengder, der denne har mellomste lengde. Det samme har både VW ID.3 og ID.4.
Som tabellen nedenfor viser, så kommer bilen med tre alternative batteristørrelser, også disse hentet som hyllevare fra konsernets lager.

Med minste batteri støtter bilen kun 50 kW hurtiglading, og jeg skriver "kun", ettersom dette burde være avleggs for en elbil som lanseres i 2020. Heldigvis vil den få 100 kW ladeeffekt som opsjon. Mellomste batteri får 100 kW ladeeffekt som standard, mens det største batterialternativet vil ha 125 kW ladeeffekt.
Begge de to største batteriene vil leveres med en 11 kW ombordlader for typisk hjemmelading. Minste batteri vil bli utstyrt med en 7,2 kW lader, men med 11 kW som tilbehør.
Det er også en rekke elmotorer tilgjengelig. Basert på kombinasjoner av disse vil bilene få enten to eller firehjulsdrift – igjen, som tabellen viser.

I Norge kommer en bakhjulsdreven utgave først, deretter de firehjulsdrevne. Dette samme blir det også med VW ID.4, som er VWs svar på Skoda Enyaq.
De forskjellige Skoda Enyaq:
Modell | Batteri (brutto/netto) | Effekt: | Hjuldrift: | Rekkevidde: |
Enyaq iV 50 | 55 / 52 kWh | 109 kW (148hk) | Bak (en motor) | 340 km |
Enyaq iV 60 | 62 / 58 kWh | 132 kW (180 hk) | Bak (en motor) | 390 km |
Enyaq iV 80 | 82 7 77 kWh | 150 kW (204 hk) | Bak (en motor) | 510 km |
Enyaq iV 80X | 82 7 77 kWh | 195 kW (265 hk) | Firehjuls (to motorer) | 460 km |
Enyaq iV vRS | 82 7 77 kWh | 225 kW (306 hk) | Firehjuls (to motorer) | 460 km |
På sikt kommer også andre konkurrenter som perler på en snor, med Ford Mustang Mach-E, Nissan Ariya og Tesla Model Y, bare for å nevne noen.
Lanseringsmodell
Det vil også komme en lanseringsmodell, kalt Founders Edition. Dette vil bli en bil som er spekket med utstyr, og med materialvalg av ypperste klasse. Vi har sett denne bilen, og det lover godt.
Dessverre kan den bli vanskelig å få fatt i, for det skal kun lages 1.895 eksemplarer, med henvisning til året Skoda ble grunnlagt.
Som tabellen viser, vil det også komme en RS iV-utgave. Denne gjør sprinten til 100 km/t unna på 6,2 sekunder, og har en toppfart på 180 km/t.

Slik blir billig-versjonen av VW ID.3
De øvrige modellene har en topp fart på 160 km/t, og med en akselerasjon fra 6,9 sekunder for Enyaq iV80X og opp til 11,4 sekunder på Enyaq 50, utgaven med den minste motoren.
En detalj mange har ventet på er forøvrig hva bilen vil kunne trekke av tilhenger.
Nå vet vi svaret. Den kan trekke inntil 1.200 kg.
Det som nå blir interessant å se er hva VW ID.4 blir lansert med av trekkevne. I en veldig tidlig fase fikk Elbil24 vite fra tyske ingeniører at den skulle kunne trekke 1.600 kg, men det ville være merkelig å differensiere disse to eller like bilene på akkurat dette punktet. Svaret på trekkevne for ID.4 får vi litt senere i september.
Prisene
De norske prisene ble i kveld også offisielle - ved en liten glipp. Som vanlig er det lange lister med mulighet for skreddersøm, men startprisene er som følger:
Skoda Enyaq iV50 - fra kr. 348.520
Skoda Enyaq iV60 - fra kr. 408.520
Skoda Enyaq iV80 - fra kr. 449.520
Skoda Enyaq iV80X - fra kr. 478.520
De norske modellene er utstyrt med vinterpakke, rattvarme og varmepumpe (bortsett fra enkleste modell) , fem års garanti, og noe ekstra.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.