Priser og leveringstid

Skoda Enyaq RS iV Coupé har salgsstart

...og vi har prisene.

Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): I dagens situasjon handler det snart ikke om å velge den bilen man vil ha, men å velge den bilen man kan få levert. Det er lange ventelister på de aller fleste modeller, og da er det en befrielse hver gang det kommer en ny modell som kan være med å dekke det totale behovet.

Skoda Enyaq Coupé er en av disse nykommerne, en bil som settes i salg fra 9. juni, og som kan leveres allerede i fjerde kvartal i år.

Første gang vi kjørte en Enyaq er allerede for fire år siden, den gang i Skottland, og kamuflert i en en rekke grønnfarger – nesten som Forsvarets tidligere løsning.

I september i fjor kjørte vi også en kamuflert utgave av Enyaq Coupé, og endelig – da produksjonsmodellen var klar – testet vi den som ferdig produkt. Først nå - og endelig - er den klar for det norske markedet.

Søster og bror

Enyaq Coupé vil komme med en rekke forskjellige drivlinjer på sikt, men den første som kommer er bilen med to elmotorer, firehjulsdrift, og ha modellnavnet Enyaq Coupé RS iV. Dette betyr at bilen blir den sportsligste utgaven av Enyaq Coupé, en bil som har mange likhetstrekk med VW ID.5 GTX, i det minste teknisk. De er begge bygget på MEB-plattformen til VW-konsernet, og er utstyrt med de samme motorene og programvaren.

Skoda har likevel valg noen detaljer som skiller seg ut til dens fordel, deriblant en større skjerm innvendig, et annet design som gir den noen fordeler med tanke på plass, og mange mener Skoda Enyaq fremstår som et friskere pust og en mer moderne løsning enn ID-modellene til VW.

Dette blir naturligvis rent flisespikkeri, for smaken er som baken, og man skal virkelig dykke ned i detaljene for å kunne si at den ene er et bedre valg enn den andre. Slaget mellom disse to står antagelig først og fremst om designen, og den handler igjen om smak og behag.

Økt ladefart

Når nye Enyaq Coupé kommer til Norge er den utstyrt med tredje generasjon programvare, noe som ikke bare merkes i brukergrensesnittet. Den har nemlig fått økt ladehastighet også, og et større 12-volts batteri, ettersom den også er klargjort for oppgraderinger over nettet. Dette gjøres mens bilen står parkert, og ikke alltid er koblet til en ladeløsning. Da må de ha et 12-volt batteri med nok energi til ikke å gå tom underveis.

Selve ladehastigheten har en toppeffekt som er økt fra 125 kW til 135 kW, vel og merke på papiret. Elbil24 har selv ladet en bil med det nye operativsystemet, og var helt oppe på 149 kW en kort stund, før den som normalt sank ned i effekt – sakte, men sikkert, og som alle andre biler gjør. På et fulladet batteri har Enyaq Coupé RS en rekkevidde på 504 kilometer etter WLTP-standarden, som gjøres ved 23 varmegrader. Større hjul, kaldere klima, mer utstyr og påført vekt, er i seg selv effektive virkemidler for å påvirke rekkevidden i negativ retning.

Fortsetter etter fotoalbumet

Foto: Bjørn Eirik Loftås

Elle, melle...

Mange vil nok foretrekke SUV-utgaven av Skoda Enyaq, men så var det dette med leveringstiden igjen da. Mye tyder på at man kan få en Enyaq Coupé RS tidligere enn man får en tilsvarende Enyaq iV 80X, som er den firehjulsdrevne SUV-utgaven. Eneste ulempe er at man får mindre lastehøyde i bagasjerommet, men opp til toppen av seteryggen rommer rommet likevel hele 570 liter, og hvor ofte laster man egentlig bagasjerommet noe høyere?

Enyaq Coupé RS kan fås i ni forskjellige farger, men de modigste velger enten Mamba grønn eller Phoenix Oransje. Coupé-utgaven av Enyaq kommer for øvrig med panorama glasstak som standard. Dette var nødvendig for fortsatt å kunne tilby god takhøyde i baksetet som en følge av taklinjen som er lagt lavere på denne enn på SUV-utgaven.

FRISK: Enyaq Coupé RS får du blant annet i Phoneix Oransje. Da skiller du deg ut i mengden - på en god måte, skulle vi mene.
FRISK: Enyaq Coupé RS får du blant annet i Phoneix Oransje. Da skiller du deg ut i mengden - på en god måte, skulle vi mene. Vis mer

Det interessante er at Skoda nå også skal selge bilen over nettet, i tillegg til fra en forhandler på tradisjonelt vis. Hvorvidt dette vil gi utslag på prisene vites ikke, men en selger er antagelig lettere å prute med enn nettleseren.

Svaret kan man få 9. juni, for da starter salget. Og prisene? De starter på 579.000 kroner. Vi trenger antakelig ikke formane om noe så logisk som at den som bestiller først vil ha en fordel i leveringskøen. Dem er det dessverre mange av om dagen. For all info om bilen, husk å lese vår test fra tidligere i år.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.