Kia Futuron:

Skreddersydd for norske kunder

Firehjulstrekk, SUV og kanskje hengerfeste? Det er som skapt for norske kunder.

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Kia virker å være i hardt vær om dagen, med store problemer i å skaffe nok elbiler. Men, det hindrer dem ikke fra å se fremover. På en importmesse i Shangai denne uken, viste Kia frem en elbil som kan vise seg å bli svært interessant for oss nordboere.

Kia Futuron er nemlig en SUV som tilbyr firehjulsdrift, høy bakkeklaring og god plass.

Samtidig er nyvinningen pakket inn i et karosseri som skal vise en ny designretning fra Kia for deres fremtidige biler, selv om vi må regne med at det blir en god del endringer fra konsept til produksjonsutgave.

Teori vs praksis

Kia har valgt en snodig løsning, der batteriet er plassert under gulvet i bagasjerommet, i stedet for midt under hele bilen, som vanlig. Umiddelbart er det lett å tenke at dette stjeler plass fra bagasjerommet, og på toppen av dette er taklinjen lagt svært lavt som på en kupé. Spørsmålet om hvor mye plass det da blir igjen til bagasje er svært relevant. Alternativet er at taklinjen heves for å gi et mer SUV-preg innen bilen kommer på veien.

Bilen måler 4,85 meter i lengde, 1,55 meter i høyde, og har en akselavstand på tre meter blank.

Samtidig drar Kia frem et gammelt spøkelse, der det sitter en elmotor i hvert hjul. Dette er blitt snakket om i alle tider, men faller alltid ut når teorien skal settes ut i praksis. I hvert fall i moderne tid. Den uavfjærede vekten blir rett og slett alt for høy til at det lar seg gjøre å skape gode kjøreegenskaper på denne måten. Men igjen, vi skal ikke glemme at dette er en konseptbil.

Funksjonell form

Hovedårsaken til at Kia har gitt bilen den typiske kileformen, er for å gi den en aerodynamisk form som er energieffektiv. Luftmotstand er som kjent elbilens verste fiende. Det gjør at vi antagelig vil se flere SUV med lavtliggende taklinje i tiden som kommer, og selv snart produksjonsklare biler som VW ID.4 har allerede indikert at de senker taklinjen, nettopp for å minimere luftmotstanden.

Futuron har fått et panorama glasstak som går helt ned over panseret. I taket er det felt inn to LiDAR-radarer, som vil gi mulighet for autonom kjøring på nivå 4, når dette lar seg gjøre. Om det faktisk blir Lidar på det endelige produktet, velger vi å se nærmere på når bilen kommer på markedet, for det har i den senere tid vært stor flukt vekk fra teknologien, til fordel for andre teknologier.

Kia har i lengre tid brukt det de kaller tigernese-grill, noe de vil fortsette med – dog i en større utgave som går over hele fronten. Nå omslutter den også frontlyktene.

Lite aktuelt

Ettersom bilen er en konspetbil, er interiøret så futuristisk at det knapt har noen hensikt i å beskrive det. En liten detalj er likevel at elbilen – rettere sagt setene - får en hvileposisjon som standard. Mange Tesla-eiere kjenner seg nok igjen ved å ha programmert et eget hvileprogram for setene, som trekker setet bakover og legger ned ryggen når man står ved en hurtiglader.

Kia forteller at Futuron byr på det samme, men her aktiveres det også når man velger autonom kjøring – når det måtte komme.

Futuron er foreløpig bare et konsept, og det vi kan trekke ut av den er altså designen, og noen tanker rundt størrelse og funksjon. Det er alt for tidlig å si noe om når en produksjonsversjon er tenkt ut på gaten, men vi tviler ikke på at det kommer en bil, basert på disse første tankene.