Slitte dekk:

– Skremmende resultater

Så mye dårligere er slitte dekk.

Det er først og fremst i svinger på våt vei at dårlige dekk viser seg fra sin verste side. Foto: Shutterstock / NTB
Det er først og fremst i svinger på våt vei at dårlige dekk viser seg fra sin verste side. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det er lett å bli lurt av å kjøre med slitte dekk, er en av hovedkonklusjonene når tyske ADAC (tilsvarende NAF) har testet hvordan eldre dekk oppfører seg i trafikken.

Organisasjonen har nemlig tatt med seg seks slitte vinterdekk og kjørt dem på bane, for å se hvordan de oppfører seg kontra nye dekk.

Grunnen til at man kan bli lurt, er at dekkene tross alt gir en viss grad av sikkerhet – så lenge man kjører rett frem.

Dramatisk dårligere på én ting

På snø er trekkraften 15–35 prosent dårligere enn på nye dekk, og på snøbremsing er de fra 14–32 prosent dårligere. Det betyr for eksempel at man ved nødbrems fra 30 km/t hastighet fortsatt har 15 km/t fart der et nytt dekk hadde stått stille, og at bremsestrekningen da blir 3,5 meter ekstra.

Hadde dekkene vært testet som nye dekk her, ville ADAC ha gitt karakterer fra «tilfredsstillende» til «utilstrekkelig» på de seks dekkene.

GJØR SJEKKEN: Ikke legg om til sommerhjul før du har sjekket dette. Video: Bjørn Eirik Loftås / Elbil24.no Vis mer

Bedre er det ikke på våt vei. Der er bremseegenskapene opptil 23 prosent dårligere, og da passerer du punktet der du med nye dekk ville ha vært stillestående i hele 35 km/t. Her bruker ADAC 80 km/t som utgangspunkt.

Men det er i grenen «vannplaning fra siden» slitte dekk virkelig viser seg fra sin verste side. Ifølge ADAC kan slitte dekk knapt bygge opp sidekrefter – du mister kontrollen over kjøretøyet mye raskere i svinger, spesielt hvis det plutselig oppstår vannplaning. Da er ikke kjøretøyet lenger kontrollerbart.

Diagram: Adac
Diagram: Adac Vis mer

Her ser du at de svakeste dekkene yter nesten 80 prosent svakere enn et nytt dekk, og sjansen for ulykke er derfor svært høy.

– Skremmende resultater, er konklusjonen fra ADAC.

På tørr asfalt er bremsestrekningen i snitt drøye 15 prosent svakere enn på nye dekk, og kjøreegenskapene omtrent 10 prosent svakere.

I daglig bruk vil du altså ikke merke enorm forskjell fra å ha nye dekk, men det er i de ekstra skumle situasjonene et slitt dekk vil være «klart utilstrekkelig», som ADAC formulerer det.

Anbefaler mer enn minimumsgrensa

I Norge må man ha minst 3 mm mønsterdybde på vinterstid og 1,6 mm i sommerhalvåret.

Basert på sine funn anbefaler ADAC at man har minst 4 mm på vinterstid og minst 3 mm på sommerstid.

Hele testen kan du se hos Adac (tysk).

Begynner det å lukte overtid av sommerdekkene dine? Da kan du lese vår store dekktest her:

Mer om

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.