Statsbudsjettet 2020:

Skuffet over manglende ladestøtte i statsbudsjettet

Norsk Elbilforening hadde håpet på langt mer.

SAVNER STØTTEORDNINGER: Norsk Elbilforening savner støtteordning til sameier og borettslag. Foto: Tesla
SAVNER STØTTEORDNINGER: Norsk Elbilforening savner støtteordning til sameier og borettslag. Foto: Tesla Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Da regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020 ble lagt frem i dag, ble det klart at elbilinsentivene er fredet ut 2020, som tidligere varslet av Finansminister Siv Jensen (Frp).

Det er imidlertid ikke satt av penger til satning på en ladeinfrastruktur for elbilister.

Dette skuffer Norsk elbilforening.

Mangler støtte

Ifølge elbilforeningen er den største utfordringen framover å sikre at tilgangen til lading holder tritt med elbilsalget. De er derfor skuffet over at statsbudsjettet ikke styrker satsingen på lading i hele landet. Det trengs både støtte til lading hjemme og langs veien.

Norsk elbilforening har lenge jobbet for å få på plass en statlig støtteordning for lading i borettslag og sameier. En slik ordning har blitt varslet at skal komme, men er ikke inne i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2020.

SKUFFET: Unni Berge i Norsk elbilforening savner en satsing på ladeutbygging i statsbudsjettet. Foto: Norsk elbilforeningen.
SKUFFET: Unni Berge i Norsk elbilforening savner en satsing på ladeutbygging i statsbudsjettet. Foto: Norsk elbilforeningen. Vis mer

- Regjeringen innfrir ikke løftet fra regjeringserklæringen om å etablere en støtteordning for å gjøre borettslag og sameier ladeklare. Det haster med å gi alle tilgang til å lade hjemme. Det er avgjørende for at salget av elbiler skal fortsette i det tempoet vi trenger, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Freder elbilinsentiver

I budsjettforslaget ble det klart at elbilfordelen vil være uendret fra dagens situasjon ut 2020.

- Det er bra og forventet at elbilfordelene står fast. Det trengs for å kutte klimagassutslipp. Norge har langt igjen for å nå regjeringens mål om at alle nye biler i 2025 skal være elbiler, sier kommunikasjonslederen i Norsk elbilforening.

Fremdeles kjøper flertallet av nybilkjøperne bensin- og dieselbiler. Så langt i år var 44,7 prosent av alle nye personbiler som ble solgt elbiler.

I statsbudsjettet 2020 innfører man mer realistiske utslippsmålinger på nye bensin- og dieselbiler, men dette gir ikke økte avgifter på de samme bilene. Isteden settes prisen på CO2 i engangsavgiften ned.

Berge mener dette er feil løsning på utslippsutfordringen.

- Det bør bli dyrere å forurense, og økt engangsavgift på nye bensin- og dieselbiler ville styrket elbilsatsingen. Og særlig er det naturlig å starte utfasing av avgiftsrabatten på dieselvarebiler. Elbilsalget er altfor lavt for varebiler, sier Unni Berge.