Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Fra nyttår blir det mest sannsynlig dyrere å kjøpe elbil for mange av oss, i hvert fall hvis man sikter inn på en ny bil til mer enn en halv million kroner.
Avgift på avgift på avgift
Regjeringen har flertall i Stortinget for sitt forslag om å innføre moms på kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner fra 2023, og har i tillegg lansert et forslag om en ny vektavgift. Denne vil gjøre mange elbiler 20-25.000 kroner dyrere, dersom regjeringen får gjennomslag for avgiften i neste års statsbudsjett.
I tillegg øker bompengesatsene, og nå foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen å innføre en kilometeravgift for elbiler oppå dette igjen.
I forslaget som er utarbeidet på oppdrag fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartemenetet, foreslås en avgift på rundt 30 øre pr kilometer for en normal elbil.

ID. Buzz overrasker i vår rekkevidde- og ladetest
Skal sikre fremtidige inntekter
Bakgrunnen for forslaget er naturligvis at elbil-andelen øker kraftig på norske veier, og staten er opptatt av å sikre fremtidige inntekter. Bensin- og dieselbiler betaler nemlig en veibruksavgift hver gang de fyller opp tanken, og nå ønsker myndighetene at også elbil-eiere må bidra.
Mange hadde forventet at utvalget skulle lansere et forslag der dagens bompenger og andre bilavgifter ble erstattet av såkalt veiprising - basert på hvor du kjører, når du kjører og med hvilket kjøretøy du bruker.
- Useriøst
Forslaget faller ikke i god jord hos interesseorganisasjonene Norsk elbilforening og Naf. Begge er i utgangspunktet positive til en veiprisingløsning der også elbilistene bidrar, men er svært kritiske til at det ikke tenkes mer helhetlig.
Naf peker blant annet på at utvalget foreslår å legge nye avgifter på toppen av de gamle, og beholde dagens bompengeinnkreving.
- Da man begynte å se på veiprising som system, handlet det om å gjøre prising av bruk av veien mer rettferdig og smartere enn i dag. Løsningen de velger er så langt fra dette som man kommer. Dette lukter av at man vil ha inn mest mulig avgift raskest mulig, fordi inntektene fra bilavgiftene går ned i takt med at flere kjøper elbil, sier pressesjef i Naf, Ingunn Handagard, og fortsetter:
- Her går man glipp av sjansen til å få til mer rettferdige bilavgifter som gjør det billigere å bruke bilen der det er lite kø og trafikk. I stedet vil de innføre en ny, flat avgift på all kjøring. Politikernes oppgave blir å sikre at avgiftsopplegget ikke bare tar hensyn til at staten trenger penger, men at hverdagsreisen for bilistene blir bedre og rimeligere.

Disse elbil-eierne er minst og mest fornøyd med rekkevidden på vinteren
Også Elbilforeningen er kritiske.
- Det er useriøst å foreslå en egen sjablongbasert elbilavgift, heller enn å utnytte de grunnleggende fordelene veiprising kan ha. I moderne veiprising må man kunne klare å ha ulike takster ut fra om bilen forurenser eller ikke. Det har vi fått til gjennom bompengene, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.
- Og systemet må kunne klare å skille på betaling mellom kjøring i byområder og på bygda. For de reelle ulempene og kostnadene bilkjøringen påfører samfunnet, er svært ulike.
Høringsfrist i februar
Forslaget fra Statens vegvesen og Skattetaten er sendt ut på høring og høringsfristen er 10. februar 2023.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.