Utbygging av ladere:

Slakter regjeringens ladeplan

Både NAF eller Elbilforeningen er skuffet over regjeringens handlingsplan for lading.

SKUFFET: - Handlingsfri handlingsplan, sier NAF og Norsk elbilforening om regjeringens nye ladeplan. Foto: NTB Scanpix
SKUFFET: - Handlingsfri handlingsplan, sier NAF og Norsk elbilforening om regjeringens nye ladeplan. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Regjeringen la denne uken fram Handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport.

Planen skulle, som navnet tilsier, se på utbyggingen av blant annet ladeinfrastruktur for elbiler.

Men flere er lite imponert etter at innholdet i planen ble kjent.

- Ikke fornøyd

Flere hadde håpet at planen skulle inneholde fremtidige løsninger på blant annet ladekø-utfordringene i årene som kommer, ettersom flere og flere elbiler når norske forbrukere.

Norsk elbilforening var tidlig på banen, og kom med innspill til hva som trengtes for å gjøre infrastrukturen for elbilister så god som mulig. De er ikke fornøyd etter å ha lest handlingsplanen.

- Vi er ikke fornøyd. Dette er ingen plan for hvordan vi skal nå 2025 målet. Handlingsplanen er oppramsing av hva Stortinget har bedt regjeringen om å gjøre, og har ingen svar på kjente utfordringer knyttet til utbygging av ladestasjoner, sier nestleder Petter Haugneland til Elbil24.

IKKE FORNØYD: Nestleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland, mener handlingsplanen er handlingsfri. Foto: Elbilforeningen.
IKKE FORNØYD: Nestleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland, mener handlingsplanen er handlingsfri. Foto: Elbilforeningen. Vis mer

Haugneland mener at planen ikke tar utfordringene rundt ladeinfrastrukturen alvorlig nok.

- Nei, det gjør den ikke. Folk står i kø for kjøpe elbil, bilprodusentene lager biler som dekker folks behov nå, men de må kunne lade både hjemme og på farten. Denne handlingsplanen løser ikke det.

Svarer ikke på utfordringer

Han mener blant annet at planen mangler tall for hvor mange hurtigladere som trengs, den svarer ikke på kjente utfordringer som hindrer nok utbygging av ladere. Særlig effekttariffer og anleggsbidrag må endres.

- Vi mener det trengs minst 1000 nye hurtigladere i året for å nå behovet 1,2 millioner elbilister har i 2025. Folk må kunne lade i hele landet, derfor må rammevilkårene endres slik at det blir kommersielt lønnsomt å sette opp og drifte ladere også i distriktene. Den varslede nasjonale støtteordningen for borettslag og sameier må innføres nå.

Dette mener Norsk elbilforening gjør Norge ladeklart til 2025

  • Rammevilkår som gjør det kommersielt lønnsomt med hurtiglading i hele landet
  • Store ladeparker hver 150. kilometer langs hovedvegnettet, forberedt for minst 50 lynladere
  • Minst én hurtigladestasjon per 50. kilometer langs fylkesvegnettet
  • Nasjonal støtteordning for borettslag og sameier som vil tilrettelegge for lading
  • Krav om at nye bygg skal være ladeklare
  • Løsninger for elbilister som ikke disponerer egen parkeringsplass

Holder ikke tritt

Heller ikke NAF er særlig imponert

- Vi savner konkrete tiltak som gir elbilkjøperne trygghet for at de kan lade og bruke bilene i hele landet, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

Også hun savner de konkrete tiltakene som vil sikre god tilgang til lading i takt med det stadig økende elbilsalget.

- De 10 neste årene skal det to millioner elbiler på norske veier. Denne planen har ingen nye ambisjoner for hvor disse bilene skal lade. Vi frykter ladekrise om utbyggingen ikke holder tritt med utviklingen i bilparken, sier Ryste.

NAF har etterlyst tiltak som driftsstøtte til hurtigladere i spredtbygde strøk, momsfritak på hjemmelader til elbil og hurtigere utbygging av både flere og raskere elbilladere langs hovedveinettet.

IKKE NOK: Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF frykter ladekrise med regjeringens plan. Foto: NAF
IKKE NOK: Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF frykter ladekrise med regjeringens plan. Foto: NAF Vis mer

- Regjeringen lener seg på at økt rekkevidde på bilene vil begrense behovet for flere ladere. Det er en «vente og se»-holdning som ikke står i stil med ambisjonene for elbilsalget. Når målet er at det kun skal selges elbiler fra 2025 må det bygges nok ladere allerede i dag, sier Ryste.

Overlates til de kommersielle

I dag er det i stor grad de kommersielle aktørene som bestemmer hvor ladere bygges og hvor hurtig det er mulig å lade på den enkelte ladestasjon. Slik vil det også bli fremover, med unntak av noen Enova-støttede prosjekter.

NAF har beregnet at det er behov for utbygging av 1 400 nye ladepunkter bare i 2019, men ladeutbyggerne planlegger for under det halve, sier Ryste.

-Det er en stor svakhet at ladeinfrastrukturen i så stor grad overlates til kommersielle aktører. Med 2025-målet legger man et stort press på forbrukerne om å velge elbil. Da må det legges til rette slik at det er enkelt å lade uansett hvor du bor i landet.

- Det kan ikke være slik at det er postnummeret ditt som bestemmer om du kan skaffe deg elbil eller ikke, sier Ryste.

- Kommet lengre enn de fleste

Klimaminister Ola Elvestuen(V) forsvarer imidlertid handlingsplanen overfor Dagbladets reporter.

- Det er høyt tempo i Norge, 44 prosent av bilene solgt i år er elbiler. Nærmeste land er Island med 8,5 prosent. For ti år siden solgte vi 680 elbiler, om seks år klarer vi det, sier Elvestuen om kritikken for manglende tempo.

- Blir de aldri fornøyd disse miljøvernerne?

- Vi skal redusere utslippene fra transport med 50 prosent innen 2030 og vi må ta innover oss at vi skal slutte med fossile drivstoff. Da må vi jobbe med å drive fram utviklingen på alle områder, sier Elvestuen og viser til arbeidet både for flere elbiler, mer hydrogen og grønn skipsfart.

- Vi har kommet lenger enn noen andre steder i verden, sier Elvestuen til avisen.