Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Renault har akkurat lansert sin nye Megane E-Tech, som kommer på markedet sent i april. Bilen er sorterer inn i kompaktklassen, og måler rett over 4,2 meter i lengde.

Renault Megane E-Tech testet: Denne kommer mange til å snu seg etter
Nå avslører Renault nok en elbil, som skal bygges på den samme plattformen, Renault Scenic E-Tech.
Under lanseringen av Megane E-Tech avslørte selskapet at de jobber med en bil på samme plattform som Megane, men som skal være strukket til rundt 4,6 meter i lengde, og som i tillegg til tohjulsdrift, også vil bli å få med firehjulsdrift.
Renault Scenic E-Tech blir dermed konkurrent til en annen av Renault-Nissan alliansens biler. Den helt nye Nissan Ariya, som kommer til sommeren.
Fra MPV til SUV
For alle disse tre bilene er bygget på CMF-EV plattformen, men mens den mer kompakte Megane E-Tech kun vil bli å få med forhjulsdrift, blir altså Scenic E-Tech og Ariya også firehjulsdrevne. De to sistnevnte får også en lenger akselavstand enn Megane. I tillegg er det også å vente at Renault følger i Nissans fotspor ved å tilby Scenic med batteriet på 87 kWh, mot 60 kWh i Megane.
Mens Scenic tidligere ble ansett som en MPV – en flerbruksbil – vil de etter alt å dømme nå kalle den for en SUV, ettersom dette i større grad hører nåtiden til.

Dersom Renault hadde fortsatt å lage Scenic som en MPV, ville de også kunne utstyrt den med syv seter. Ettersom de er en del av alliansen, må de også holde seg så nære Ariya som mulig for å trekke så mange paralleller som mulig, og Scenic E-Tech vil derfor bli en femseters SUV. Det gjør den ikke bare til en konkurrent mot slektningen Nissan Ariya, men også til VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E og Tesla Model Y.
Nær slektning
Med den kjennskap vi har til Nissan Ariya, som vi også har prøvekjørt, er det ventet at Scenic E-Tech vil få en oppgitt rekkevidde et sted rundt 50 mil, på modellene med lengst rekkevidde. Da vil bilen som nevnt være utstyrt med et batteri på 87 kWh, men Ariya får også et alternativ med 63 kWh, noe Scenic antagelig også vil få. Da snakker vi om en rekkevidde på de knappe 36 milene.
For å lade bilene opp igjen har gruppen gitt bilene mulighet for 22 kW ved AC-lading (typisk hjemmelading), mens hurtiglading kan gå med en kapasitet på opptil 130 kW.
Fortsetter etter videoen
Det er ventet at bilen skal vises på en eller annen måte i løpet av mai i år, men Scenic vil antagelig ikke se dagens lys før sent neste år, eller til og med en gang tidlig i 2024.
Vi skal ikke forskuttere ytterligere spesifikasjoner, men legger ved spesifikasjoner og priser for Nissan Ariya – først og fremst ment som en pekepinn på hva vi kan vente oss, inkludert prisene. Bilene vil som kjent lages med de samme byggeklossene.
Nå skal det samtidig legges til at Renault helt sikkert kommer til å ta grep for å skille sin bil fra andre tilsvarende. Hvilke grep dette innebærer har vi foreløpig ikke kjennskap til.
Slik ser modellprogrammet til Nissan Ariya ut, nærmeste slektning til Renault Scenic E-Tech:
Tekniske spesifikasjoner og priser:
. | Ariya 63 kWt Advance | Ariya 87 kWt Evolve | Ariya 87 kWt e-4orce Evolve | Ariya 87 kkWt e-4orce Performance |
Hjuldrift | Forhjul | Forhjul | e-4orce 4wd | e-4orce 4wd |
Motor: | 1 x elektrisk | 1 x elektrisk | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Effekt: | 218 hk | 242 hk | 279 hk | 394 hk |
Dreiemoment: | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
0-100 km/t: | 7,5 sek. | 7,6 sek. | 5,7 sek. | 5,1 sek. |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t | 200 km/t | 200 km/t |
Batterikapasitet: | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
Rekkevidde (WLTP): | 360 km | 500 km | 460 km | 400 km |
Ombordlader: | 7,4 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Hurtiglading: | 130 kW | 130 kW | 130 kW | 130 kW |
LxBxH (mm): | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 |
Akselavstand (mm): | 2775 | 2775 | 2775 | 2775 |
Bagasjerom: | 468 liter | 468 liter | 415 liter | 415 liter |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Hengervekt: | 750 kg | 750 kg | 1500 kg | 1500 kg |
Dekkdimensjon: | 235/55 R19 | 235/55 R19 | 235/55 R19 | 255/45 R220 |
Pris kr.: | 409.650 | 499.650 | 529.650 | 575.650 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.