Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Jo da, vi har sett skisser og tegninger av EV9 tidligere, men nå har Kia sendt oss bilder av den ferdige bilen, både utvendig og innvendig. Bilen er laget på selskapets dedikerte plattform for elbiler, E-GMP.
Størrelsen tillater at bilen kan få tre seterader og til sammen syv seter.
I tillegg kommer det naturligvis versjoner med firehjulsdrift fra to elmotorer, og den vil naturligvis også bli å få med hengerfeste. Noen tekniske spesifikasjoner har Kia foreløpig ikke delt, men bilen blir definitivt en drømmepakke for mange.

Heftig design
Bilen har fått et kraftfullt uttrykk, med klare rette linjer, en motsetning til mange av såpestykkene vi ellers får se komme ut av bilprodusentenes dreibenk for tiden.
Vi ser også at de har tenkt nytt, for lykter og annet er laget i en form som bare for få år siden ikke var mulig. Hjulhusene er fremhevet, noe som gir et røffere utseende, og som gir bilen et preg av å være en kraftig firehjulstrekker - om ikke helt offroad.
Men Kia EV9 vil garantert skille seg ut på veien.
Se flere bilder, både utvendig og innvendig:
Praktiske løsninger
Innvendig skal designerne ha lagt stor vekt på komfort, teknologi og plassutnyttelse, i følge Kia. Sistnevnte er blant annet gjort mulig gjennom lang akselavstand, i tillegg til smarte løsninger innvendig.
Kia avslører at den også vil bli å få som 6-seter også.
De to fremste setene kan legges ned i hvilestilling, og du vil. På 6-seteren kan de to setene på andre rad snus 180 grader, til bakovervendt. Dermed vil man sitte ansikt til ansikt med de som sitter på tredje seterad, i en slags lounge-løsning.
Her kan du forresten se hvordan prototypen så ut:
Førerens beste venn
Bak rattet vil du ha to 12,3-toms berøringsskjermer, pluss en 5-tommer. Dette gir deg en svært bred skjerm over hele venstre del av dashbordet, og langt ut på høyre side.Målet har vært å redusere antall knapper til et minimum, men samtidig beholdt akkurat de knappene man ønsker.
Det ser også ut til at Kia har lykkes med å skape romfølelsen, en trend som er i vinden om dagen. På alle mulige steder innvendig er det oppbevaringsrom og smarte løsninger.
Kia ønsker åpenbart ikke avsløre for mange detaljer før bilen skal lanseres i full offentlighet senere denne måneden. Da vil både utstyr og tekniske spesifikasjoner bli offentliggjort.
Kanskje også når vi kan forvente å se bilen på norsk jord?
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.