Prisene er klare:

Slik blir Norges-modellen av Porsche Taycan

Onsdag lanseres Porsche Taycan, men vi kan allerede nå si en del om levering, modeller og prisene.

PRØVEKJØRT: Elbil24 har fått en forsmak av hva Porsche Taycan er god for.
PRØVEKJØRT: Elbil24 har fått en forsmak av hva Porsche Taycan er god for. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Onsdag 4. september nærmer seg med stormskritt, en merkedag for vel 2.900 bilentusiaster som har lagt 20.000 kroner i potten for å reservere den helt nye Porsche Taycan.

Da har den produksjonsklare bilen sin verdenspremiere i Berlin, med en stor del av verdens bilpresse tilstede. Elbil24 blir å finne på første rad.

Spekulasjonene om hva som vil bli vist har gått som ild i tørt gress før seansen, for hva vil Porsche vise? Hvor mange versjoner vil det komme, når kommer de, og hva vil bilen koste?

Fire modeller

Elbil24 har ved flere anledninger opplevd nye Taycan, og er blant svært få medier i hele verden som har fått kjøre den – en mildt sagt hissig opplevelse. Bilene vi da fikk prøvekjøre var prototyper, men spesifisert som toppmodellene. Men hvor mange modeller vil det egentlig bli av Taycan?

Selv om Porsche ikke har gått ut med informasjonen offisielt, så forteller flere medier at det er snakk om fire modeller.

Til en kollega - Georg Kacher, en mann vi aldri vil beskylde for løgner - skal sjefen for Taycan, Stefan Weckbach, ha sagt at grunnmodellen vil ha bakhjulsdrift og et batteri på 80 kWh. Den neste modellen på rangstigen vil bli Carrera 4S, noe som på Porsche-språket betyr firehjulsdrift. Firehjulsdrift vil også de to toppmodellene Turbo og Turbo S ha.

Hør hva Mr. Taycan hadde å fortelle til Elbil24:

Norges-modellen

Under testkjøringen kunne vi avsløre to versjoner, der den ene var utstyrt med 20-toms hjul og hvite bremsekalipere, og den andre med 21-toms hjul og gule kalipere. Vi ble fortalt at bilene var toppmodellene, og det er dermed all grunn til å tro at vi her snakker om at det var Turbo-utgaven som stod på 20-tommere, og Turbo S på 21-tom. Sistnevnte var lett gjenkjennelig, og var naturligvis de kermaiske bremseme, eller PCCB på Porsche-språket.

21-tom: Turbo S står på 21-toms hjul og har keramiske bremser (PCCB)
21-tom: Turbo S står på 21-toms hjul og har keramiske bremser (PCCB) Vis mer

Så hva da med den tohjulsdrevne Carrera (ukjent om det er med eller uten S) og den firehjulsdrevne Carrera 4S?

Porsche har uttalt at de har en top-down strategi, hvilket vil si at de først lanserer toppmodellene, deretter de rimeligere modellene. Det er all grunn til å tro, basert på ren logikk, at det er Carrera 4S som blir den mest solgte modellen i Norge. For hvor mange har vel bruk for over 700 hestekrefter, som det er i Turbo S? Det er også all grunn til å tro at Carrera 4S kommer som neste modell ut, etter Turbo og Turbo S.

DELINGSVILLIGE: Elbil24 møtte et knippe stolte representanter fra Porsche under prøvekjøringen.
DELINGSVILLIGE: Elbil24 møtte et knippe stolte representanter fra Porsche under prøvekjøringen. Vis mer

Prisene er klare

De første bilene av toppmodellen vil rulle inn over landegrensene før nyttår, og Carrera 4S – bilen de fleste antagelig vil velge - vil etter det Elbil24 erfarer være på plass hos de første kundene mens kulda fortsatt biter. Basisversjonen vil først bli å se etter at det på nytt er blitt kalde dager, en gang sent neste høst. Så får vi håpe den dukker opp i tide, før vi eventuelt får en eller annen form for avgift eller moms på elbiler fra nyttår 2021.

Ventetiden er med andre ord snart over, men hva med prisene?

På forespørsel, har Porsche Norge i dag svart oss at de åpner bilkonfiguratoren på sine nettsider - med oppdaterte priser og tilgjengelige modeller - kl. 16.00 på onsdag. Jeg vet i hvert fall om 3.000 spente som kommer til å sitte som tente lys ved tastaturet.

Elbil24 er da i Berlin for å dekke verdenslanseringen, og gir deg alt du trenger å vite om nykommeren derfra.

Se alle videoene, les saken, og få med deg detaljene: