Lanseres til høsten:

Slik blir nye Byton M-Byte

Byton bekrefter interiøret, og gjør seg klar til produksjonen.

Slik blir nye Byton M-Byte
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

Byton har reist jorda rundt og vist frem sine konseptbiler til potensielle kunder, og responsen har ikke latt vente på seg. Nå viser de endelig frem hvordan det faktiske resultatet blir, og det er helt tydelig at de sikter mot utstyrsfreakene, men de store endringene fra det vi har hørt tidligere finner vi ikke.

En av de store fristelsene er deres måte å løse informasjonsteknologien på, gjennom en 48-toms stor skjerm over nær hele bilens bredde innvendig.

Hovedskjermen er i følge Byton alene like stor som 7 nettbrett, eller 24 mobiltelefoner. Men vil virkelig bilen komme med en slik skjerm? Kan det være lov? Er det mulig? Svaret er selvfølgelig ja til alt, og nå viser Byton frem den endelige løsningen som skal i produksjon.

KONFIGURERES: På nettsidene kan du nå velge flere versjoner i deres konfigurator.
KONFIGURERES: På nettsidene kan du nå velge flere versjoner i deres konfigurator. Vis mer

Hele 90 prosent av tankene fra konseptbilen dras med over i produksjonsmodellen, forteller representanter for Byton.

Enda mer

Som om ikke den store skjermen er nok, så har Byton også plassert en egen 7-toms berøringsskjerm i senter av rattet. Denne er mer for betjeningen sin del, enn informasjonen.

Ved siden av denne sitter også noen mekaniske brytere, for de funksjonene der dette er mer hensiktsmessig. Men heller ikke dette er nok for Byton.

De har valgt å dele betjeningen inn i grupper, og i forkant av midtarmlenet har de plassert ytterligere en skjerm.

Denne 8-toms berøringsskjermen tar først og fremst for seg klimaanlegg, setevarme og tilsvarende, eller kommunikasjon og annet. Det meste kan konfigureres, og dersom du ikke liker berøringsskjermer, så kommer Byton også med bevegelseskommandoer. Snurr med fingeren som på et hjul i løse luften, og du kan justere volumet opp eller ned, avhengig av hvilken vei du snurrer.

EN FORDEL: Byton drar nytte av å være designet som en elbil fra starten av.
EN FORDEL: Byton drar nytte av å være designet som en elbil fra starten av. Vis mer

Designerne sier at de har latt seg inspirere av det øvrige digitale liv, og implementert dette inn i en bil. For å sentrere sitteposisjon bedre mot senter av bilen er også setene vinklet 12 grader mot senter av den store skjermen. Ettersom Byton skal være et globalt produkt, har de utviklere fra 17 forskjellige nasjoner med i teamet. Dette for å demme opp for kulturelle forskjeller i brukeropplevelsene og de forskjellige livsstilene rundt om.

- Byton-designerne er forpliktet til å lage ledende smart-mobilitet for kunder fra hele verden, forteller Benoit Jacob, visepresidenten for design hos Byton.

Fra før er det kjent at bilen kommer med 4G telekommunikasjon som standard, men er klargjort for 5G. Som om dette ikke er nok, så har Byton gjort rom for tre modemer, og kan på det meste støtte en båndbredde på hele 1000 MB/sek.

Av øvrige spesifikasjoner er det også klart at bilen skal leveres med et valgfritt batteri på 71- eller 95 kWh batteri. Det største skal være nok til en rekkevidde på 52 mil, vel og merke etter den utgående NEDC målestandarden.

Erklært åpnet

9.mai holdt Byton en åpen dag på den nye fabrikken i Shanghai, så interessenter kunne komme og se fasilitetene der bilene skal bygges.

KREATIVT: Her klekker selskapet ut mange av de nye løsningene for Byton. Foto: Byton
KREATIVT: Her klekker selskapet ut mange av de nye løsningene for Byton. Foto: Byton Vis mer

Produksjonsstart av biler blir mot slutten av året.

Fasilitetene inneholder alt fra karosserifabrikk til monteringsanlegg for batteriene. Byton har gjort som BMW, og tegnet avtale med CATL når det gjelder battericeller. Cellene pakkes inn i moduler, og disse modulene monteres i de ferdige batterikassene av Byton selv på fabrikken.

Om vi allerede nå skal komme med kunngjøringer av negativ art, så må det være at Byton M-Byte dessverre ikke kommer med mulighet for hengerfeste. For en del nordmenn er det et must.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.