Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): For BMW-entusiaster står bokstaven M for noe magisk. Den definerer det sportslige, og står rett og slett for Motorsport. Så seriøst tar BMW denne oppgaven at de i 1972 opprettet BMW M GmbH som et eget datterselskap, nettopp for å ta seg av motorsporten for det tyske selskapet.
Men motorsport er som regel bare penger ut. De måtte også generere noen kroner inn i kassa.
Resultatet ble derfor å lage heftige utgaver av den øvrige porteføljen, og gjennom tidene er antagelig BMW M3 og M5 de mest kjente og solgte. I ettertid har flere hardbarka M-modeller kommet på markedet, ikke minst M4. Og nå er vi kommet til sakens kjerne.

Oppdatert: 44 nye nye elbiler vi venter til Norge i år
M4 Competition
La oss si at du ønsker deg en M4. For å være sikker på at ingen kjører fra deg, velger du M4 Competition, som har litt ekstra krefter, og dermed bedre ytelser. Dette er en todørs bil, så dersom du må ha fire dører må du heller velge M3, men i dette tilfellet er det gode grunner for at vi bruker M4 Competition som eksempel.
Denne gjør sprinten til 100-merket unna på råkvikke 3,9 sekunder, takket være en effekt på hele 510 hestekrefter.
Slike ytelser koster som regel penger, uansett merke og modell, og M4 Competition er absolutt intet unntak. Prislappen for herligheten starter på en og en kvart million kroner – langt over normalen for hva folk flest er villig til å betale for en gateracer, som vi nesten må kalle den. Og bare så det er sagt, dette er før du begynner å legge til de tingene du selv mener en bil som dette bør bestå av. For ikke engang fargevalget er gratis. Når jobben med ekstrautstyret er gjort vil du antagelig være nærmere halvannen million. Og nå er vi ved sakens kjerne.

...eller i4 M50 xDrive
For hva om du kan få tilnærmet samme bil, med en anelse mer krefter, den samme akselerasjonen, og ferdig spesifisert med alt tilgjengelig utstyr for under halvparten av innstegsprisen av en M4 Competition?
Og jo da, jeg snakker fortsatt om en ny BMW, og fortsatt en 4-serie.
I ren Elbil24-ånd snakker jeg selvfølgelig om den elektriske BMW i4 i M-versjon, med det fulle navnet i4 M50 xDrive. Også dette er en bil fra M-divisjonen til BMW, og leverer på papiret tilnærmet de samme ytelsene som sin bensin-bror. Akselerasjonen er oppgitt til de samme 3,9 sekundene, som er noe av grunnen til at vi trakk frem nettopp Competition-utgaven av M4.
Effekten er faktisk noe høyere i i4 enn i M4, for mens M4 leverer 510 hestekrefter fra et dreiemoment på 650 Nm, byr i4 M50 på hele 544 hestekrefter fra 795 Nm dreiemoment.
Den største visuelle forskjellen ligger i at i4 M50 er en Grand Tourer – en firedørs sedan, mens M4 C altså er en todørs Coupé. Men grunnstammen i bilene er den samme. Dimensjonene er også omtrent de samme. Både lengde og bredde er så godt som identiske, mens høyden for elbilen er ti centimeter høyere.
Ulempenes fordel
For selv om i4 M50 er marginalt høyere, er tyngdepunktet lavere. Dette takket være batteriet, som drar vekten opp, men takket være sin lave plassering dras tyngdepunktet ned.
Og nettopp den ekstra vekten er noe som normalt ikke er en fordel dersom du skal bruke de sportslige egenskapene i bilene.
Dette går normalt utover bremser og svingegenskaper, men elbilen kompenserer for noe av dette med det lave tyngdepunktet, i tillegg til at den har to elmotorer som er med å avlaste de mekansike bremsene betraktelig. Det gjør heller ikke noe at denne bremseenergien regenereres, og går tilbake til batteriet i form av strøm. Og her er vi inne på dette med rekkevidde.

Hvor langt?
Den elektriske i4 M50 har en oppgitt rekkevidde på 51 mil, etter WLTP-standarden. Bensinutgaven M4 C har en bensintank på 59 liter, og et oppgitt forbruk etter WLTP-normen på 0,99 – 1,02 liter per mil. Om vi her runder av til 1 liter, så vet vi også at den har en bensintank på 59 liter. Rekkevidden kan dermed anses å være 59 mil.
Etter så lange turer bør du unne deg en kaffekopp, og da lader du flere titalls nye mil på i4 i mellomtiden, så kort fylletid på M4 har liten relevans.
Av naturlige årsaker er BMW M4 Competition en bil som egner seg som plakat på mangt et gutterom, og nå snakker jeg om gutter i alle aldre. Prisen er dessverre med på å sette klare begrensninger i hvor mange som kan realisere drømmen, men hva da når en BMW i4 M50 - som på mange områder er en tilsvarende bil - kan fås fra 573.200 kroner? Og jo da, den er rigget som en fullverdig M-utgave fra BMW, som en ekte M-bil skal være. Dersom du velger høyeste utstyrspakke – Supercharged – ryker du på knappe 660.000 kroner, men da har du også fått med det meste av utstyret en M4 Competition til halvannen million har å by på.
Med andre ord, du får de frekkeste ytelsene BMW har å by på til under halv pris.

Eneste ulempe er at du må smøre deg med tålmodighet, for i4 M50 er først på plass rundt mars neste år dersom du bestiller nå.
PS. Petrolheads, dere er unnskyldt. Noen sverger til entusiastbiler i deres opprinnelige form, noe vi har stor forståelse for. Men her er det mange hundre tusen klinkende grunner til å tenke alternativt, og da kan det umulig gjøre noe at det er miljøvennlig i tillegg.
Sammenligninger:
. | BMW M4 Competition | BMW i4 M50 xDrive |
Motor: | R6, Twin-turbo | 2 x elektrisk |
Maks Effekt: | 510 hk | 544 hk |
Maks dreiemoment: | 650 Nm @ 2750-5500 | 795 Nm |
0-100 km/t: | 3,9 sek. | 3,9 sek. |
Toppfart: | 250 km/t | 225 km/t |
Forbruk: | 0,99 - 1,02 l/mil | 1,9 - 2,4 kWh/mil |
CO2-utlsipp: | 227 - 233 g/km | 0 g/km |
Rekkevidde: | 59 mil | 51 mil |
LxBxH: | 479 x 189 x 139 cm | 478 x 185 x 149 cm |
Akselavstand: | 286 cm | 286 cm |
Egenvekt: | 1800 kg. | 2215 kg |
Dekkdim. f/b: | 275/40 ZR18 - 285/35 ZR19 | 245/45 R18 - 255/45 R18 |
Bagasjerom: | 440 liter | 470 / 1290 liter |
Pris fra kr. | 1.240.900 | 573.200 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.