ØKER REKKEVIDDEN: Nye sommerdekk sørger for at Hyundai Kona får lengre rekkevidde, og vil derfor ikke gjøre utslag om vinteren. Foto: TM
ØKER REKKEVIDDEN: Nye sommerdekk sørger for at Hyundai Kona får lengre rekkevidde, og vil derfor ikke gjøre utslag om vinteren. Foto: TM Vis mer

Øker rekkevidden:

Slik får du lengre rekkevidde med enkle tiltak

Hyundai Kona får 8 prosent bedre rekkevidde, med tiltak mange kan gjøre selv.

Publisert

(Elbil24): Hyundai sendte i dag ut en pressemelding om at den elektriske utgaven av Hyundai Kona har fått lengre rekkevidde.

Rekkevidden øker nå nær 8 prosent, fra 449 km etter WLTP-standarden, til hele 484 km rekkevidde.

Tiltakene de har gjort er ikke bare aktuelt kun for Kona. For deres del vil det endringene gjelde på alle biler fra og med mars-produksjonen, forteller Christian Stenbo i Hyundai. Dette vil gjøre at Hyundai Kona vil ligge i toppsjiktet av biler med lang rekkevidde, spesielt i sin klasse og størrelse. Endringen gjør at den også går forbi slektningen Kia e-Niro på listen over biler med lang rekkevidde, og som skal ha relativ lik teknologi.

Det kan forøvrig legges til at dette ikke er første gangen Hyundai justerer rekkevidden for Kona.

I forbindelse med markedslanseringen, for litt over to år siden, måtte Hyundai faktisk nedjustere rekkevidden.

Den gangen som en følge av prosedyrefeil under målingene for typegodkjenningen. Endringene ble da gjort fra de først oppgitte 482 kilometerne, til de nåværende 449 kilometer. Nå økes altså rekkevidden til 484 kilometer.

Hva har skjedd?

Lite. Svært lite. Likevel er det vesentlig. Svært vesentlig. Det er ikke gjort endringer på verken batteri, programvare, eller i motoren. Den eneste endringen Hyundai har gjort er å endre dekktype til Michelin Primacy 4, og dette skal altså endre rekkevidden med opp mot 8 – åtte – prosent!

Vi vet fra før at dimensjonen på hjul har mye å si for forbruket. Å gå ned en tomme eller to på de største hjulene gjør underverker.

Dette skyldes i første omgang at hjul med store felger krever mer energi enn tilsvarende hjul med mindre felg. Bredden på dekket utgjør også mye, først og fremst på grunn av større luftmotstand enn smale dekk, men her er det ikke snakk om noen av delene.

Derfor er det imponerende at rullemotstand alene skal utgjøre så mye som 8 prosent i rekkevidde, en langt større påvirkning enn vi hadde forventet.

Lav rullemotstand

Når det er sagt, så er Primacy 4 et rent sommerdekk. I våre store test av sommerdekk kom dekket på en 6. plass totalt sett. Om dekket sies det i testen at det har bra grep på tørr asfalt, gir ingen brå overraskelser, men reagerer litt for tregt på rattutslag.

Også i vår store test av sommerdekk kommenteres det at Primacy 4 har lav rullemotstand.

Når det gjelder et dekks grep, så er dette alltid et kompromiss. Prisen man må betale for den lave rullemotstanden er et litt for dårlig sidegrep på vått føre, ifølge vår test, men samtidig er Michelin Primacy 4 et langt bedre dekk en Nexen N Fera SU1, som Hyundai Kona er blitt levert med frem til nå. Det blir forøvrig ingen endring i dimensjonen, verken på dekk eller felg, som er 215/55 ZR17.

Vi må samtidig pressisere at det altså ikke blir noen endringer på rekkevidde vintertid, ettersom typegodkjenningen er gjort på sommerdekk, og det er det konkrete skiftet fra Nexen til Michelin-dekkene som utgjør endringen.

Gjør det selv

Nå skal vi ikke anbefale alle med elbil å bytte til Michelin Pimacy 4 for å få bedre rekkevidde, for som sagt, de åtte prosentene Hyundai nå refererer til er en kun en referanse når man går fra det spesifikke Nexen-dekket, til Michelin-dekket. Det finnes dessuten dekk som gjør det bedre i tester enn Primacy 4, som altså kom på 6. plass i vår store test av sommerdekk.

Det skal også legges til at Michelin Primacy 4 ikke er det eneste dekket på markedet med lav rullemotstand.

Men resultatene i Hyundais økning i rekkevidde er likevel svært interessant, for det skaper en klar bevisstgjøring om at rullemotstand kan gi enorme forskjeller i rekkevidden, mer enn vi hadde regnet med.

Nexen-dekket, som nå blir erstattet, var heller ikke av de mest støysvake. De som fra april får levert sin nye Kona med Primacy 4 dekk, vil med andre ord også få en mer stillegående bil enn de som frem til da blir levert.

Sakens kjerne rundt valg av dekk er uansett et kompromiss. Det optimale dekket har verken lav rullemotstand eller lang levetid, for det optimale dekket er alltid det sikreste dekket. Deretter må man gjøre kompromiss med levetid, støy, rullemotstand og sikkerhet på både vått og tørt føre.

For å finne det perfekte dekket for akkurat deg og din bil er det bare en ting å gjøre. Les den store sommerdekktesten her, og velg det dekket som passer dine preferanser best. Kjør sikkert!

Flere endringer

Fakta: Hyundai Kona levert fra april får endringer i fjæringsoppsettet. Dette er for å bedre kjøreegenskapene ifølge selskapet. Samtidig vil knappen for å skru av den simulerte motorlyden (VESS, Virtual Engine Sound System) bli borte, ettersom nye biler levert fra 1. juli 2021 skal ha dette permanent under 30 km/t, uten mulighet til å skru lyden av. I tillegg vil bilene, som saken forteller, fra april bli levert med Michelin Primacy 4 sommerdekk, som erstatter dagens Nexen N Fera SU1.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.