Elektriske sparkesykler i Oslo

Slik leier du el-sparkesykkel i Oslo

Lei sparkesykkel fra Voi, Tier, Zvipp, Circle eller Ryde. Her er oversikten over alle sparkesykkelselskapene.

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

Artikkelen ble oppdatert 28. juni 2019 .

(Elbil24):Nå er de elektriske sparkesyklene kommet til Norge, og du kan glemme jakten på et ledig stativ til bysykkelen.

Det startet med Bird og Lime i USA i 2017. Så kom Helbiz og en rekke andre kloner til Europa.

I Norge har vi vært tidlig ute med manuelle bysykler som hentes ut av og settes inn i fastlagte stativer.

De elektriske sparkesyklene kan du plukke opp og sette fra deg hvor du vil, innenfor selskapets virtuelle geografiske gjerde, også kalt Geofence.

Sparkesykkel leies via app

Tjenestene fungerer noenlunde likt, ved at alt styres gjennom en app.

Dessverre samarbeider ikke de ulike selskapene, så her kan det bli en del apper å holde styr på.

Prisen ligger på 10–15 kroner for å starte leie og 1,5 til 2 kroner i minuttet for å leie sparkesykkel. Dyrest er syklene fra Flash som koster tre kroner minuttet.

Du starter leien med å skanne en QR-kode med kameraet på mobilen og stopper på samme vis. Du betaler via kredittkortet ditt.

Disse selskapene leier ut i dag

Her er listen over selskaper som eksisterer i Oslo per 20. juni 2019.

VOI: Voi Scooters har flest elektriske sparkesykler for utleie i Oslo nå. Gjenkjennes på en lakserosa logoen på styret. FOTO: Voi Scooters
VOI: Voi Scooters har flest elektriske sparkesykler for utleie i Oslo nå. Gjenkjennes på en lakserosa logoen på styret. FOTO: Voi Scooters Vis mer

Voi sparkesykkel i Oslo


Voi Scooters ble først i Norge i mars 2019, med sine lakserosa sparkesykler. Selskapet er svensk og vokser utrolig raskt.

Den største fordelen med Voi er at de har mange scootere. De er virkelig over alt i byen.

Geofencingen til Voi er god, så nå kan du bruke syklene innenfor hele Ring 3 med unntak av enkelte parker, sykehusområder og langs kaier og elver.

Prisen til Voi er 10 kroner for opplåsning og de har dynamisk prising per minutt. Noen ganger er den nede i to kroner minuttet, men andre ganger er den oppe i tre kroner i minuttet. Du får beskjed om prisen når du trykker på scooteren i appen før du leier.

Tier sparkesykkel Oslo
Tier Mobility
er et annet selskap som har sparkesykler til leie i Oslo. De opplyser til elbil24 at de har en flåte på 270 sparkesykler som er satt ut i Oslo.

Tier er blant våre favoritter akkurat nå. Årsaken er at de har skaffet seg nye solide scootere som fungerer langt bedre enn billigscooterne som de hadde før og som Voi og Zvipp har nå. De er mer solide og drar bedre opp bakken. Dessuten er de billige og koster bare 1,50 per minutt i tillegg til 10 kroner for opplåsning.

Tier har sitt utspring fra Berlin og har mintgrønne sparkesykler. De har tilsvarende geografiske begrensinger som sine konkurrenter. Her er det innenfor Ring 3 som gjelder.

Flash lanserte litt bedre sykler i Oslo i begynnelsen av mai, men de koster det dobbelte av Tier som er billigst.
Flash lanserte litt bedre sykler i Oslo i begynnelsen av mai, men de koster det dobbelte av Tier som er billigst. Vis mer

Circ sparkesykkel Oslo - (tidligere Flash)
Det tyskbaserte selskapet Circ er startet av folkene bak Fodoora. De lanserte sparkesyklene sine i Oslo i mai. Syklene skiller seg fra billigsyklene. Mens de andre har relativt rimelige sykler, som lett kan gå i stykker og ganske raskt kan tømmes for batteri, satser Flash på bedre sykler. Vi har prøvd syklene, og de er betydelig mer stødig og robuste og føles tryggere. Dessuten har syklene demping foran og bakhjulstrekk og er dermed lette å manøvrere og morsomme og leke med. Klart Oslos beste elsparkesykkel.

Zvipp sparkesykkel Oslo
Zvipp rakk å lansere før 17. mai i Oslo. De har flere hundre sykler og er det eneste av de fire selskapene som er etablert i Oslo som er norske. Zvipp bruker standard sykler, de samme som Voi bruker. Dessverre er appen litt tregere og de har litt færre sykler enn konkurrententene. Det koster 10 kroner å låse opp sykkelen og to kroner per minutt. Dermed er Zvipp billigere enn både Voi og Circ som tar tre kroner per minutt. Betalingsløsningen er også litt annerledes. Du fyller opp en digital lommebok med kortet ditt og kjører til det er tomt. Vi synes det er litt mer tungvint enn løsningene som belaster kredittkortet direkte.

Ryde sparkesykkel Oslo

Selskapet Ryde har en litt røffere sparkesykkel som virker solid og fin. Prisene er på nivå med Voi. I likhet med Zvipp er Ryde et norsk oppstartselskap. Dessverre opererer de i et litt begrenset område i Oslo og de har relativt få sykler ute. De har ansatt egne folk til å lade syklene om natten, mens de fleste andre bruker frilansere til den jobben.

Lime Scooter sparkesykkel i Oslo

Foreløpig er ikke Lime live i Oslo, men vi har sett at de har startet å annonsere etter folk som har lyst til å hjelpe de med å lade sykler. Det kan tyde på at de planlegger lansering i Norge og kan bli den sjette leverandøren som går live i hovedstaden.

TIER: Tier sine elektriske sparkesykler er mingrønne. Selskapet har startet utleie av syklene i Oslo. FOTO: Tier
TIER: Tier sine elektriske sparkesykler er mingrønne. Selskapet har startet utleie av syklene i Oslo. FOTO: Tier Vis mer

På vei?

Det finnes flere selskaper på utleiemarkedet, men ikke alle har etablert seg i Norge foreløpig.

Bird Scooters. Foreløpig ikke live i Oslo.

Lime Scooters. På vei til Oslo.

Helbiz. Ikke live i Oslo.

Det er likevel ikke utenkelig at også disse vil gi et tilbud etterhvert, dersom utleie av sparkesykler blir populært.

Vi vil oppdatere denne siden utover sommeren 2019 med informasjon om alle de største utleieselskapene.

Tips oss gjerne hvis du vet om selskaper som vi ikke har fått det med oss. Dette kan du gjøre ved å Tips oss klikke på navnet i artikkelen, eller send en melding til elbil24 på Facebook.

Artikkelen er publisert på elbil24.no, Norges ledende nettsted om mobilitet og elektriske biler.