Nye hjul til bilen?

Slik påvirkes rekkevidden av felgstørrelsen

Jo større felg, jo kortere kommer du.

STOR PÅVIRKNING: Spesielt felgdimensjonen har stor påvirkning på forbruket. Foto: NTB Scanpix
STOR PÅVIRKNING: Spesielt felgdimensjonen har stor påvirkning på forbruket. Foto: NTB ScanpixVis mer

Hvilke felger og dekk du velger til bilen din kan ha stor påvirkning på hvor lang rekkevidde bilen har.

Selv om enkelte syns store felger er penest, er det ikke sikkert at det er disse som er mest hensiktsmessige å bruke.

Lavest mulig rullemotstand

Motorjournalist Rune Korsvoll er dekk-ekspert for Dinside Motor. Han anbefaler å velge dekk med lav rullemotstand for å få best mulig rekkevidde. Spesielt på vinterdekk.

- Vi måler rullemotstanden ved at bilen ruller fritt fra 80 til 40 km/t på et flatt underlag, uten påvirkning av vind. Testen kjøres i forskjellige temperaturer.

Motorjournalist Rune Korsvoll.
Motorjournalist Rune Korsvoll. Vis mer

Resultatet av testen angis som en prosentvis økning i bensinforbruket som følge av økt rullemotstand, sammenliknet med det dekket som ruller lettest.

- Det er stor forskjell i rullemotstand også på vinterdekkene. I Dagbladets siste test av vinterdekk øker dekket med høyest rullemotstand (Nexen) forbruket med 2,9 prosent sammenliknet med dekket med lavest rullemotstand (Hankook).

Rullemotstand og veigrep

Elektriske biler har store batteripakker, som gjør dem tyngre enn fossilbiler. Dette gjør at valget av dekk er desto viktigere.

Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes, forteller at man grovt sett kan dele elbilmarkedet i to: Små kompakte biler, som for eksempel Nissan Leaf og Golf, og større luksuriøse biler som Tesla eller Jaguar I-Pace.

For den første gruppen er rullemotstand det viktigste kriteriet, forteller produktsjefen.

- Disse bilene har kortere rekkevidde, og tungtrullende dekk vil gjøre store utslag på rekkevidden. Lettrullende dekk til disse bilene har gjerne et mønster som bidrar til lav rullemotstand, sier Haukenes.

Men slike mønstre gir også dårligere våtgrep, sier han.

- Dette har imidlertid mindre betydning da bruksmønsteret på slike biler tilsier at vannplaning i høye hastigheter på motorvei ikke er det største problemet.

For de større bilene er imidlertid grepet på våt veibane viktig, sier Haukenes.

- Her vil sikkerhet under alle forhold bli vektet høyere enn rullemotstand. Men, samtidig vil man selvsagt søke etter dekk med både høy sikkerhet og lav rullemotstand.

Gummiblandingen er også en viktig faktor i så måte, da det er stor forskjell i grep på harde og myke dekk, avhengig av sesong.

Tenk på vekten

Haukenes sier at også vekten på bilen er noe man bør tenke litt ekstra på når man velger dekk til en elektrisk bil.

- Høy vekt gjør at kjøreegenskapene og sikkerheten i kritiske situasjoner blir satt på prøve. Det er derfor særlig viktig at man respekterer dekkdimensjoner og hastighetsmerkinger. Særlig for vinterdekk er det viktig å ikke velge ett dekk med for myk konstruksjon.

Selv om de fleste i dag velger piggfrie dekk til vinterføre, er det fremdeles noen som sverger til piggdekkene. Haukenes sier at hva man velger her må være opp til hver enkelt.

Vi er forsiktige med å anbefale det ene fremfor det andre. Dette bør være kundens valg. Men, elbil skal jo være et miljøvennlig alternativ, og da blir det kanskje litt feil med piggdekk? På den annen side må man vurdere sikkerheten. P.g.a. den høye vekten vil det være mer fornuftig med piggdekk på elbil enn fossil.

Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes. Foto: Dekkmann
Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes. Foto: Dekkmann Vis mer

Dimensjon på felgene

Veldig mange setter alt for store felger på bilene sine, men er kanskje ikke klare over konsekvensen i forbruket.

En stor felg øker vekten ytterst på den armen, som en felg i hovedsak er. Dette skaper større jobb for motoren, og øker forbruket. Det reduserer også ytelser som akselerasjon.

Haukenes sier at han anbefaler å velge originaldimensjoner på hjul.

- Større felgdiameter fører til lavere profil på dekkene. Dette gir bedre sikkerhet i kritiske situasjoner, men øker rullemotstanden.

I tillegg reduseres rekkevidden, forteller Haukenes, som en følge av høyere forbruk.

- Den reduseres, men det er vanskelig å kvantifisere fordi det er store forskjeller mellom ulike dimensjoner. En konsekvens av å velge en større felg er at dekkdimensjonen ofte blir bredere og lavere. Går man opp to størrelse i bredden, for eksempel fra 205 til 225, vil luftmotstanden øke med ca 2%. Ved landeveiskjøring vil dette redusere rekkevidden med mindre enn 1%. Ved bykjøring tilnærmet 0%.

Ha riktig trykk

En annen ting som påvirker rekkevidden er lufttrykket i dekkene. Og her syndes det mye, sier Haukenes.

- Generelt kjører de aller fleste med for lite luft. Vi anbefaler å bruke det trykket produsenten anbefaler for makslast. På vinteren anbefaler vi å øke dette med 10%. Dette har i tillegg stor betydning for våtgrepet!

Rune Korsvoll i Dinside Motor bekrefter at det er viktig å sjekke dekktrykket.

- I kaldt vær synker trykket i dekkene og rullemotstanden øker. Kontroller viser at nesten halvparten av bilistene kjører med feil lufttrykk i dekkene. Dette gir ikke bare økt slitasje, men også økt rullemotstand og høyere forbruk når trykket er for lavt.

Tester viser at for lavt trykk vil øke forbruket med 5-6 %.