Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Elbilrevolusjonen i Norge hadde neppe skjedd så tidlig, hadde det ikke vært for at myndighetene på et tidlig tidspunkt innførte det som har blitt omtalt som verdens beste insentiver for å kjøpe og bruke kjøretøy som ikke slipper ut klimagasser under bruk.
Siden har en rekke andre europeiske land fulgt etter med diverse tiltak for å velge nullutslippsbiler. Dette, kombinert med strenge utslippskrav for bilparken, har nå ført til at elbilandelen øker kraftig i mange land.

Ellevilt bruktbilmarked: Her er fem elbilkupp til 200.000 kroner
Frykter for europeisk bilindustri
Samtidig er det i ferd med å skje store endringer i hvilke bilprodusenter som topper registreringsstatistikken. Sør-Korea, Kina og ikke minst USA med Tesla, har kommet lengre i elektrifiseringen enn mange av sine europeiske konkurrenter. Dessuten er produksjonskostnadene generelt høye i Europa, i forhold til typiske lavkostland som Kina.
Dette, kombinert med at veldig mange europeere har mindre penger å rutte med enn tidligere, bekymrer flere europeiske bilprodusenter.
- Prisforskjellen mellom europeiske og kinesiske biler er betydelig. Hvis ingenting endres i dagens situasjon, vil europeiske kunder fra middelklassen i økende grad henvende seg til kinesiske modeller. Kjøpekraften til mange mennesker i Europa synker merkbart, sier Stellantis-sjef Carlos Tavares.
Stellantis er bilkonsernet som har Peugeot, Citroën, Opel og flere andre bilmerker i sin portefølje.

Billig-elbilen er verdens tredje mest solgte
Nå blir det endringer
I april fulgte den franske billobbyen PFA med et forslag om en statlig bonus dersom man kjøper biler merket «Made in Europe», skriver Reuters.
Forslaget falt i god jord hos franske myndigheter, som allerede har besluttet at de kommer til å utarbeide nye regler for støtte, der europeisk bilindustri favoriseres. Er bilen, batteripakka og motoren(e) produsert i Europa, kan du altså regne med å få mye mer enn hvis alt er produsert i Kina.
Det uttalte formålet er imidlertid ikke å trygge europeisk bilindustri, det er først og fremst for å spare miljøet, ifølge den franske presidenten Emmanuel Macron.
Fortsetter etter videoen
- Ikke proteksjonisme
- Det handler om å støtte produksjon av batterier og elbiler i Europa, fordi produksjon her gir et mindre karbonavtrykk, sa han i en tale torsdag, før han la til:
- Vi er ikke proteksjonistiske, men vi ønsker ikke å bruke franske skattebetaleres penger til å fremskynde ikke-europeisk industrialisering.
Han oppfordret samtidig andre europeiske land til å vurdere lignende bonusløsninger.
Hvordan den ferdige løsningen kommer til å se ut, vil bli klart før utgangen av dette året, skriver blant andre Electrive.com.
I dag kan franskmennene få inntil 5000 euro i støtte til kjøp av elbil (tilsvarer 57.900 norske kroner), men kun dersom bilen koster under 47.000 euro (543.900 norske kroner).
Ifølge Electrive gikk 40 prosent av utbetalt støtte i første kvartal 2023, til kjøp av kinesiske elbiler.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.