Skal spore råvarer:

Slik skal Volvo sikre etisk akseptable råvarer

Tar i bruk blokkjedeteknologi for å spore råvarenes opphav hos underleverandørene.

SPORES: Opphavet til råvarene fra celleprodusenten CATL skal kunne spores gjennom blokkkjedeteknologi. Foto: Volvo
SPORES: Opphavet til råvarene fra celleprodusenten CATL skal kunne spores gjennom blokkkjedeteknologi. Foto: Volvo Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Volvo har i dag offentliggjort at de går inn i en gruppering som har til hensikt å spore råvarene som brukes i batteriene i elbilene de skal produsere for fremtiden.

Sporingen skal gjøres gjennom blokkkjedeteknologi, der råvarene kan spores nær sagt fra gruve til bil.

Årsaken er at dagens oppladbare batterier, basert på litium-ion teknologien, inneholder råvarer det fokuseres stort på, spesielt kobolt. Majoriteten av kobolt utvinnes i Kongo, og det er stor skepsis til metodene for å utvinne råvaren.

Vi snakker selvfølgelig om barnearbeid.

Usikkerhet

Volvo har i dag avtale med to batterileverandører, kinesiske CATL og koreanske LG Chem, men begge henter i stor grad råvarer fra de samme underleverandørene.

Den største utvinneren av kobolt er Glencore, som står for over halvparten av all kobolt som utvinnes.

Blokkkjedeteknologi kan på mange måter sies å være en digital signatur som til enhver tid forteller om varens reise, fra opphav, kilder, tidspunkter, og mye annet. Men systemet har klare svakheter, meldes det fra flere kilder.

Blandet drops

For selv om Glencore er en stor utvinner, får de også råvarer fra andre mindre utvinnere, og særlig her dukker usikkerhetsmomentene opp.

Man får da en potensiell risiko for at usikret kobolt blandes med klarert kobolt.

ET KLART MÅL: Målet er å ha kontroll på de råvarene som havner i en Volvo, sier Marina Buchhauser til Elbil24.
ET KLART MÅL: Målet er å ha kontroll på de råvarene som havner i en Volvo, sier Marina Buchhauser til Elbil24. Vis mer

Elbil24 har i dag sittet i telefonintervju med Marina Buchhauser, innkjøpsansvarlig i Volvo Cars, som for tiden befinner seg i Kina.

-Du setter fingeren på noe vesentlig, forteller hun, og legger til at Volvo i det minste har en intensjon om at råvaren skal være så langt fra barnehender som mulig.

Volvo har derfor egne utsendte som med jevne mellomrom er i Kongo for å overvåke situasjonen, og Volvo er ikke alene.

Egne grupperinger

Årsaken til at dette nå dukker opp, er fordi Volvo i sommer implementerte blokkjede i et samarbeid med Circular og Oracle for å kunne spore leveransene fra CATL sine underleverandører.

Deretter gikk de tidligere i høst gikk inn i grupperingen Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN), som fra før bestod av IBM, Ford, Volkswagen, RCS Global, LG Chem og Huayou Cobalt – og nå altså Volvo. Dette gjelder for den delen av leveransene som går gjennom LG Chem.

På den måten har Volvo sikret seg sporing av det totale forbruket av kobolt som brukes i deres biler, og mener de er først i verden med dette.

Om Ford og Volkswagen er enig i dette kjenner vi ikke til.

Slik forklarer Volvo hvordan blokkjede virker:

Volvo bruker blokk-kjede teknologi til å spore råvarene brukt i elbil-batteriene. Vis mer

Hva mener de øvrige medlemmene?

Harrison Mitchell fra RCS Global, som er en del av grupperingen, har tidligere uttalt til Reuters at det er vanskelig å sikre seg at informasjonen som brukes i den digitale signaturen er korrekt og transparent, men at det er mulig.

Jo flere pådrivere og fokus, jo enklere vil det være, mener han.

Heller ikke Manish Cawla fra IBM erklærer oppgaven som vanntett, men sier at man gjennom grundig arbeid kan heve nivået for nøyaktighet over tid, og det er en gevinst i seg selv.

VOLVO OG POLESTAR: Sporingen gjelder batterier til både Volvo og Polestar. Foto: Volvo
VOLVO OG POLESTAR: Sporingen gjelder batterier til både Volvo og Polestar. Foto: Volvo Vis mer

Usikker

Men ikke alle har troen. Under lanseringen av Peugeot e208 spurte vi PSA-gruppen om de hadde planer tilsvarende det Volvo nå annonserer. Svaret var negativt, og begrunnelsen var at vi tross alt snakker om kinesiske aktører.

- I Kina kan man ikke stole på noen ting, var meldingen fra Peugeot-representanten.

At kineserne igjen må lene seg på aktører i Kongo gjør ikke situasjonen enklere.

Å spore råvarer gjennom blokkjedeteknologi er ikke noe nytt, og har blant annet blitt brukt i diamantindustrien. Christine Chow, fra Hermes Investment Management, forteller til Reuters at kobolt er langt vanskeligere, ettersom man typisk snakker om tolv ledd i kjeden for kobolt, mens man i diamantindustrien kun har å gjøre med fem ledd.

I tillegg til nå å spore råvarene til batteriene, har Volvo også meldt at de skal redusere karbonavtrykket i Volvo-bilenes livssyklus med 40 prosent per bil innen 2025, og at de har intensjoner om å være et klimanøytralt selskap innen 2040.

Sporingsløsningen Volvo benytter gjelder forøvrig også batteriene til Polestars biler, som er en del av samme paraplyorganisasjon som Volvo befinner seg - Geely.