Nye bompengeregler for el-varebiler:

Slik slipper du bompenger fra 2020

"Smutthull" lar deg spare mye penger.

Slik slipper du bompenger fra 2020
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): 1.juni ble det innført bompenger også for elbiler i bomringene rundt hovedstaden.

Frem til da har gratis bompenger vært en av grunnene til at spesielt pendlere har valgt en elektrisk bil fremfor en bil med forbrenningsmotor.

Fra neste år kan du imidlertid likevel kan slippe unna bompengene - hvis du bare velger «riktig bil».

Regelendring vedtatt

«Riktig bil», i denne sammenheng, er en elektrisk varebil.

El-varebiler hadde på lik linje med andre elbiler, fritak for betaling i bomringen frem til 1.juni 2019.

Etter dette har de måtte betale, i likhet med andre elbiler.

Men fra mars 2020 vil dette endres igjen.

Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune har nå vedtatt nye regler for bompasseringer fra 1. mars 2020, etter forslag fra styringsgruppa i Oslopakke 3.

Fritak for el-varebil

Det skal bli dyrere for vanlige elbiler, mens det går motsatt vei for elektriske varebiler.

Dette er endringene:

  • Takstene for elbiler økes, med innføringen av Oslopakke 3.
  • El-varebiler slipper helt å betale bompenger.

Årsaken til det bomfritaket for el-varebiler er, ifølge Klimaoslo.no, at man vil stimulere til en grønnere varetransport.

Nulltaksten for lette elektriske varebiler skal vare i minimum tre år.

Styringsgruppa i Oslopakke 3 mener at bompenger kan gjeninnføres når omsetning og passeringsandelen av elektriske varebiler i bomringen har nådd et visst nivå, tilsvarende som for lette elektriske biler.

Smutthull for pendlere?

Dette lager et slags bompenge-smutthull også for vanlige bilister.

For en varebil kan fint brukes som pendlebil, dersom du ikke trenger å frakte mange personer.

Varebilene må imidlertid beholdes som to-/tresetere for å bevares i kategorien varebil. Altså kan det ikke settes inn flere seter i bilen, da den vil gå over i kategorien personbil.

Per i dag finnes disse varebilene på norske markeder:

Citroën Berlingo Electric

Slik slipper du bompenger fra 2020

Bilen har plass til transport av opptil tre personer, og lasteplass på 3,3 kubikkmeter. Bilen kommer i to lengder, 4,38 m og 4,63 m. Den har et 22,5 kWt batteri og en rekkevidde på 170 km(NEDC).

Bilen støtter hurtiglading med CHAdeMO , og kan lade fra 0-80 prosent på ca 30 minutter.

Startpris: 227.500 kroner.

Nissan e-NV 200

Slik slipper du bompenger fra 2020

Varebilen har et 40 kW batteri og en rekkevidde på opptil 200 km (WLTP) ved blandet kjøring. Den kan lades til 80 prosent på en CHAdeMO-hurtiglader i løpet av 40 - 60 minutter.

Bilen har plass til to personer, og har en lastekapasitet på 4,2 kubikkmeter.

Startpris: 288 990 kroner.

Peugeot Partner Electric

Slik slipper du bompenger fra 2020

Denne varebilen har et 22,5 kWh batteri, med en maksimal motoreffekt på 49 kW, og tar deg inntil 170 km på en lading, målt etter NEDC, som er kjent for å være noe raus med rekkevidden. Den har tre seter foran og lasteplass på opptil 3,7 kubikkmeter. Bilen finnes i to lengder, 4,38m og 4,63 m.

Partner Electric støtter hurtiglading og kan lades til 80 prosent på 30 minutter.

Startpris: 233.500 kroner

Renault Kangoo Z.E

Slik slipper du bompenger fra 2020

Kangoo Z.E er utstyrt med et 33 kWh batteri som, etter NEDC-målemetoden, gir en rekkevidde på 270 km. Selv mener Renault at realistisk rekkevidde er inntil 200 km.

Bilen kommer med en 7 kW ombordlader, men støtter ikke hurtiglading.

Det er plass til to personer i bilen, og en en last på 3 kubikkmeter.

Startpris: 259.900 kroner

Billigere alternativ

Dersom du ikke ønsker å kjøpe ny, så ligger det 148 elektriske varebiler til salgs på Finn.no i skrivende stund.

En Renault Kangoo E.Z ligger fra 66.900 kroner, en Peugeot Partner Electric kan kjøpes fra 69.000 kroner, mens Nissan e-200 og Citroën Berlingo electric starter på omlag 110.000 kroner.

I tillegg kan man få den utgåtte modellen Ford Transit Connect Electric fra så lite som drøye 50.000 kroner.

Mye å spare

Ser vi på hva du kan spare ved å unngå bomavgift, er det ikke småtterier.

En elbilist som pendler fra Lillestrøm til Oslo sentrum i rushtiden, vil i dag betale 24 kroner tur/retur, dersom han eller hun har en Autopass-avtale. Uten en slik avtale er prisen 46 kroner, ifølge Fjellinjens bompengekalkulator.

Ganger vi dette med alle årets 230 arbeidsdager, utgjør dette en totalsum på 5520 kroner med avtale, eller 10.580 kroner uten Autopassavtale.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.