Audi e-tron nærmer seg lansering, og startprisen på 651.900 har vært kjent en stund.
Nå er de øvrige prisene klare, og det viser seg som ventet å være veldig enkelt å bruke langt mer penger enn startprisen hinter om.
Så er det også typisk norsk å kjøpe mer utstyr enn vi trenger. Foruten innstegsmodellen har Audi ytterligere to utstyrsvarianter, Edition One og Limited. Valg av modell forteller også hvor massiv listen over standardutstyret er.

Derfor bør du sette deg på venteliste for elbil allerede nå
De tre modellene er priset slik:
- Audi e-tron 55 651.900
- Audi e-tron 55 Edition One 877.150
- Audi e-tron 55 Limited 899.900
Foruten disse tre modellene er det også en lang liste over mulig ekstrautstyr og pakker. Basert på disse listene er det grunn til å tro at de fleste Audi e-tron vil koste nærmere 900.000, uavhengig av om man velger en basisutgave eller en av de to dyrere utstyrsversjonene. Prisliste på både bilen og ekstrautstyret ligger nå ute på Audis norske nettsider.
På fossile utgaver fra Audi er det ikke uvanlig med et påslag for utstyr på et sted mellom 200.000 - 250.000 kroner, og her skiller ikke Audi seg nevneverdig fra konkurrentene.

Åtte typer ekstrautstyr vi elsker til bilen
Den endelig prislappen havner sjelden på det samme som innstegsprisen.
Hva må du ha?
Å velge utstyr etter eget ønske i stedet for en ferdig pakke kan være et god måte å spare penger på. Det er ingen fasit på hvor mye utstyr man bør ha, eller ønsker, men vi har her satt opp et eksempel på hva vi mener en Audi e-tron bør ha, og hva den da vil koste.
Slik ser det ut:
- Audi e-tron 55 basis: 651.900
- 20-toms hjul: 10.130
- Skinn i kombinasjon med sportsseter: 14.940
- B&O Premium Sound: 12.280
- Audi Connect key: 1.710
- Mørke ruter bak: 4.810
- Ryggekamera: 5.020
- Setevarme foran: 4.060
- Takrelling: 4.270
- Tilhengerfeste avtagbart: 8.430
- Virtuelle speil: 16.430
Samlet pris for denne bilen vil da ende opp på kr. 733.980.
Dette er nær 150.000 rimeligere enn en ferdig pakket Edition One (877.150) og Limited (899.900).
Disse modellene er ferdig spesifiserte utgaver som kanskje har mye mer utstyr enn du har behov for, og vil bruke. Samtidig vet vi at utstyr ofte handles i frykt for at bilen skal bli vanskelig å selge igjen. Da er det samtidig verdt å ha i minnet at verditap er en bils største kostnad, og vi har ikke tatt med verditapet på 150.000 kroner i besparelsen.
Tilgang og pris
Også i Sverige er prisene lansert, og på det norske Audi-forumet diskuteres det nå høylytt hvorvidt det lønner seg å reise til Sverige for å handle bilen, enten av prisgrunner eller med tanke på kortere leveringstid.
Sammenligninger i form av regneark og offisielle prislister deles over en lav sko.
De første bilene kommer til Norge i desember, og de første kundebilene er ventet utlevert rett over nyåret.
I slutten av november får pressen kjøre produksjonsversjonen for første gang, og Elbil24 er naturligvis med. Vi har tidligere kjørt pre-produksjonsmodellene i Namibia, noe som lovet godt, men vi kommer tilbake med en grundigere prøvekjøring av den ferdige bilen når dette er gjort.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.