Juli høytid for punktering

Slik unngår du ferie-marerittet

Bilen er lastet full og det er fortsatt god stemning i baksetet. Plutselig hører du et smell. Marerittet som mange opplever i ferien er et faktum.

MANGE PUNKTERER i JULI: Står du midt på Hardangervidda eller i rushtrafikken ut av Oslo, er en punktering rene marerittet. Opp mot 30 prosent av alle bilberginger Viking Redningstjeneste rykker ut på, er punkterte hjul. Foto: Rune Korsvoll
MANGE PUNKTERER i JULI: Står du midt på Hardangervidda eller i rushtrafikken ut av Oslo, er en punktering rene marerittet. Opp mot 30 prosent av alle bilberginger Viking Redningstjeneste rykker ut på, er punkterte hjul. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Punktering er en av de vanligste årsakene til at veipatruljene til NAF og SOS Europa må rykke ut for å hjelpe bilister i nød. Tunge elbiler, som i tillegg er fullastet med bagasje og personer, kan være ekstra utsatt. Det er imidlertid et par ting du kan gjøre før ferieturen starter for å unngå å stå midt på Hardangervidda med flatt dekk.

I gamle dager var ikke punktering noe stort problem. Og da mener vi gode, gamle dager da alle biler var utstyrt med reservehjul. Da var det bare å finne fram jekken, skru av det punkterte hjulet, sette på reservehjulet og kjøre videre.

Dette virker ikke

I dag er nesten ingen biler utstyrt med reservehjul. Mange har ikke en gang en jekk. Det du finner i bagasjerommet er en flaske med skum som skal lappe hullet og en liten kompressor. Har du flaks, er ikke hullet i dekket større enn at dette funker. I de fleste tilfeller er skaden så stort at skummet bare tyter rett ut av hullet igjen. Da står du der og trenger hjelp.

DE BESTE RÅDENE: - Ta med et lite reservehjul og jekk og husk litt ekstra luft i dekkene når bilen er tungt ferielastet, råder Petter Schøyen i NAF. Foto: Rune Korsvoll
DE BESTE RÅDENE: - Ta med et lite reservehjul og jekk og husk litt ekstra luft i dekkene når bilen er tungt ferielastet, råder Petter Schøyen i NAF. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

At punktering er i ferd med å bli den vanligste årsaken til at bilister må få hjelp langs veien, bekrefter både NAF, Viking og forsikringsbransjen.

10 000 punkteringer

- I et vanlig år må vi hjelpe 10 000 medlemmer med punktert hjul langs veien. Juli er den måneden der aller flest får problemer, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Ofte er det ikke så mye en bilberger kan få gjort på stedet heller. Det må skaffes til veie et nytt hjul og bilen må ofte fraktes inn til et verksted. Det kan betyr flere timer med venting. Har bilen en uvanlig dekk-dimensjon som nærmeste dekk-verksted ikke har på lager, kan ventetiden bli lang. Den hyggelige ferieturen er blitt et mareritt.

FUNKER IKKE: Mange av punkteringene skyldes at bilen har kjørt på en stein på asfalten, vært borti en fortauskant eller liknende. Da er hullet i dekket så stort at flasken med lappe-skum som ligger i bagasjerommet ikke klarer å tette hullet. Foto: Rune Korsvoll
FUNKER IKKE: Mange av punkteringene skyldes at bilen har kjørt på en stein på asfalten, vært borti en fortauskant eller liknende. Da er hullet i dekket så stort at flasken med lappe-skum som ligger i bagasjerommet ikke klarer å tette hullet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ferie-lastet bil er utsatt

Ett enkelt råd kan imidlertid gjøre at du unngår å marerittet, forklarer Petter Schøyen er leder for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området:

– Varme sommerdager og tung ferie-last gir ekstra påkjenninger på bilen. Når du punkterer langs veien oppleves det ofte som et mareritt. Det er uansett irriterende og betyr forsinkelser, men kan også være direkte trafikkfarlig. En bil parkert halvveis ut i veien og passasjerer som vaser rundt er skummelt, sier Schøyen.

Det beste tipset

Hans beste råd for å unngå problemene en punktering medfører, er å ta med reservehjul og jekk:

- Selv om bilen ikke har reservehjul som standard, er det mulig å kjøpe et mini-reservehjul og en liten jekk hos bilforhandleren eller i en utstyrsbutikk. Da kan du hjelpe deg selv og komme raskt videre. Du slipper å måtte vente på hjelp eller at bilen må fraktes til verksted for å få nytt dekk. Husk også litt mer luft i dekkene når bilen er lastet tungt, råder Schøyen.

FUNKER: Et mini reservehjul og en jekk tar ikke stor plass i bagasjerommet og sikrer deg at du kommer videre uten hjelp dersom du punkterer. Foto: Rune Korsvoll
FUNKER: Et mini reservehjul og en jekk tar ikke stor plass i bagasjerommet og sikrer deg at du kommer videre uten hjelp dersom du punkterer. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Smeller på Autobahn

Også forsikringsbransjen opplever økning i antall bilberginger og punkteringer.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If. Han advarer spesielt mot mer biltrøbbel i utlandet denne sommeren.

- Tallene viser at punktering er helt på toppen av problemene. Ikke bare på norske veier. Vi får tilbakemeldinger fra blant annet redningsselskaper i Tyskland om at mange nordmenn får problemer på Autobahn på grunn av at de kjører med gamle dekk. De fungerer kanskje bra i norske hastigheter, men i høy hastighet på tyske motorveier kan de rett og slett sprenges, sier Clementz.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.