Bompenger

Slik unngår du prissjokk på norges­ferien

Forskjellen på elbil og fossilbil er tidvis enorm.

Det kan være mye å spare om du velger å kjøre mer utenfor allfarvei. Med god planlegging og litt bedre tid til selve reisen, kan bom- og fergekostnadene dine bli betydelig lavere. (Foto: NAF).
Det kan være mye å spare om du velger å kjøre mer utenfor allfarvei. Med god planlegging og litt bedre tid til selve reisen, kan bom- og fergekostnadene dine bli betydelig lavere. (Foto: NAF). Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Det er ventet at 2020 blir det store året for norgesferie. Coronautbruddet har ført til strenge tiltak, stengte grenser og et behov på mange arbeidsplasser for at ansatte tar ut ferie i løpet av sommeren.

Dermed ligger det an til at mange ferielystne nordmenn legger ut på tur i hjemlandet - med bilen som et viktig fremkomstmiddel.

- En del ferieruter langs hovedveiene og inn og ut av de store byene byr på betydelige utgifter til bom og ferger. Men det kan du unngå om du tenker litt alternativt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Store forskjeller

Alle som kjører sør for Tromsø må regne med utgifter til bompenger og ferger. Det varierer riktignok en del utfra hvilken vei du velger, selv på hovedveiene.

I tillegg har det mye å si hva slags bil du kjører.

Hvis du tenker deg tur/retur Oslo-Bergen med elbil i sommer, koster det deg 208 kroner i bompenger om du kjører riksvei 7 over Hardangervidda. Tar du derimot E16, slipper du unna med 56 kroner.

Begge alternativer er uansett billig sammenliknet med å kjøre strekningen med dieselbil. Da må du ut med 584,80 kroner på riksvei 7 eller 280,80 kroner på E16.

Har du tenkt deg tur/retur Trondheim-Kristiansand via Gudbrandsdalen og Oslo, må ut med 808 kroner i bompenger med dieselbil.

Kjører du derimot med elbil, koster bomstasjonene deg kun 73 kroner.

- Betydelig billigere

Er planen å kjøre tur/retur Stavanger-Ålesund, kan det være gode penger å spare på veivalget. Velger du å kjøre E39 koster det deg 573 kroner med elbil og 1400 kroner med dieselmotor.

Kjører du derimot E134 og E39, er prisene for elbil og dieselbil henholdsvis 355 kr og 1177 kroner.

- Det kan være enda mer å spare om du velger å kjøre mer utenfor allfarvei. Med god planlegging og litt bedre tid til selve reisen, kan bom- og fergekostnadene dine bli betydelig lavere, sier Sødal.

- Kanskje er det en god idé å la selve bilturen bli en viktig del av ferien. Rett og slett at reisen blir målet i stedet for at man skal komme raskest mulig frem til ett feriemål, sier Sødal.

Autopass

Den mest kostbare kjøreruta i Norge er om du reiser fra Stavanger langs hele vestlandskysten til Trondheim. Da må du med elbil ut med 733 kroner i bompenger og fergebilletter, mens en tur med dieselbil koster 1800 kroner.

Uten Autopass-brikke må du betale enda mer.

- Omlag halvparten av denne kostnaden er på strekningen mellom Stavanger og Bergen, sier Sødal.

Han anbefaler reiseplanleggeren.no og bompengekalkulator.no når bilturene skal planlegges. Sistnevnte gir god oversikt over prisene for både bompenger og ferger langs den ruten du velger.

Prisene er inkludert 20 prosent Autopass-rabatt.

Strekninger

Prisene nedenfor er tur-retur på hele den aktuelle strekningen. Både bompenger og fergekostnader er med i summen.

Nord for Tromsø er det bompenge- og fergefritt. Tallene er hentet fra NAFs utregning.

Oslo-Trondheim E6 og Rv 3 (Østerdalen)

Elbil: 11,20 kr

Dieselbil: 320,80 kr

Oslo-Trondheim E6 (Gudbrandsdalen)

Elbil: 11,20

Dieselbil: 557,60 kr

Oslo-Kristiansand

Elbil: 68,80 kr

Dieselbil: 285,60 kr

Oslo-Bergen Rv7 (Hardangervidda)

Elbil: 208 kr

Dieselbil: 584,80 kr

Oslo-Bergen E16

Elbil: 56 kr

Dieselbil: 280,80 kr

Oslo-Stavanger (E134 og FV45)

Elbil: 78,40 kr

Dieselbil: 192,80 kr

Oslo-Stavanger (E18 via Kristiansand)

Elbil: 87,20 kr

Dieselbil: 333,60 kr

Oslo-Ålesund (E6 og E136)

Elbil: 12 kr

Dieselbil: 606,80 kr

Bergen-Ålesund (E39)

Elbil: 158,80 kr

Dieselbil: 527,60 kr

Bergen – Trondheim (E39 langs hele vestlandskysten)

Elbil: 318,80 kr

Dieselbil: 929,60 kr

Bergen – Trondheim (E16 til Sel i Gudbrandsdalen, så E6 videre)

Elbil: 44 kr

Dieselbil: 160 kr

Bergen-Kristiansand (E39)

Elbil: 423,20 kr

Dieselbil: 902,20 kr

Bergen-Kristiansand (Rv 9)

Elbil: 185,60 kr

Dieselbil: 368 kr

Stavanger-Ålesund (E39)

Elbil: 572,80 kr

Dieselbil: 1400,20 kr

Stavanger-Ålesund (E134 og E39)

Elbil: 355 kr

Dieselbil: 1176,80 kr

Stavanger-Trondheim (E39 langs vestlandskysten)

Elbil: 732,80 kr

Dieselbil: 1802,20 kr

Stavanger-Kristiansand (E39)

Elbil: 18,40 kr

Dieselbil: 48 kr

Trondheim-Bodø

Elbil: 32 kr

Dieselbil: 432 kr

Trondheim-Kristiansand (via Østerdalen og Oslo)

Elbil: 72,80 kr

Diesel: 571,20 kr

Trondheim-Kristiansand (via Gudbrandsdalen og Oslo)

Elbil: 72,80 kr

Diesel: 808 kr

Trondheim-Tromsø

Elbil: 144 kr

Dieselbil: 803,20 kr

Tromsø-Bodø

Elbil: 176 kr

Dieselbil: 508,80 kr

Tromsø-Alta

Elbil: 0 kr

Dieselbil: 0 kr

Tromsø-Kirkenes

Elbil: 0 kr

Dieselbil: 0 kr

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.