Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): De kommende elbilene Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge benytter seg av Android Auto operativsystem for det meste som er kategorisert som underholdningssystem eller infotainmentsystem, som produktsjefen omtaler det som.

Disse 28 nye elbilene kommer i 2020
I systemet ligger det bakt inn en viss form for kunstig intelligens, som gjør at systemet nærmest vet hva du ønsker før du i grunnen er klar over det selv.
Systemet overbeviser faktisk i sin intuitive og kjappe respons. Foruten Tesla sitt skjermbaserte system, som må sies å være det mest intuitive på markedet i dag, var dette en svært positiv overraskelse.
Skjermene i Polestar 2 er på henholdsvis 11,3 og 12,3 tommer, og ga oss bilder og henvisninger man slettes ikke trenger en brukermanuel for å forstå. Slik bør det være i en bil, der skjermtiden etterstrebes å være så kort som bare mulig.
App-systemet sørger også for at mange av bilens egne funksjoner kan betjenes på samme måte som underholdningssystemet, og applikasjonene kan du selv konfigurere på flere måter.

Dette blir bilvinnerne i 2020
Stemmestyringen virket også upåklagelig, enn så lenge, men vi skal legge til at dette må testes grundig i det daglige bruk før vi trekker noen endelige konklusjoner.
Produktsjef Beatrice Simonsson lover at systemet også skal ha lært seg norsk innen bilene kommer på markedet, en gang i august. Og om det ikke skulle være på plass innen da, så vil Polestar 2 være klar for en fullverdig OTA-oppdateringer, oppdateringer over internett - både når det gjelder programvare og andre funksjonsoppdateringer.
-Bilen skal være ha en fullverdig OTA-mulighet på alle nivåer, lover hun.

Startknappen i sitteputen
Polestar skal også gjøre bilnøkkelen avlegg, ettersom de fleste har med seg mobiltelefonen. Det gjør det også lettere å dele tilgang med andre mobiltelefoner. Mobiltelefonen låser dermed bilen dersom du går ut og havner 2 meter eller mer vekk fra bilen. Den låser opp igjen i det du tar i dørhåndtaket. Deretter er det bare å hoppe inn og kjøre.
En sensor i setet fungerer som startknapp, så snart den kjenner igjen mobiltelefonen og en person i førersetet.
For at du skal ha det komfortabelt har Polestar tatt en del grep, som blant annet å minske speilhusene, uten å gjøre selve speilet mindre. På den måten har de klart å redusere støyen fra disse med hele 30 prosent, sammenlignet med ordinære speilhus som har like store speilflater.
Se produktsjefen Beatrice Simonsson forklare infotainmentsystemets muligheter i videoen øverst i saken.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.