Selvkjørende biler:

Snart blir dette lovlig

Men foreløpig i svært begrenset omfang. Og det er det gode grunner til.

SER IKKE PÅ VEIEN: Med selvkjøring nivå 3 skal du kunne fikle med andre ting mens bilen kjører for deg. Foto: Mercedes-Benz
SER IKKE PÅ VEIEN: Med selvkjøring nivå 3 skal du kunne fikle med andre ting mens bilen kjører for deg. Foto: Mercedes-Benz Vis mer
Publisert

(Elbil24): Selvkjørende biler har i årevis vært en fjern drøm for mange. Nå har Mercedes-Benz - som første merke i verden – fått dispensasjon for å åpne for autonom kjøring på nivå 3 (av fem), dog begrenset til Tyskland.

Selv forteller Mercedes-Benz at de er først i verden, men det pågår også testing av alle de forskjellige nivåene i visse områder i Nevada. Så hva betyr dette for deg som bruker?

I første omgang betyr det at du lovlig kan fjerne blikket fra veien for å lese e-post, eller andre applikasjoner, enten det er på din egen mobiltelefon, eller det er bilens egne mulitmediaskjermer, mens bilen tar seg av kjøringen.

Uten disse systemene på plass vil det strammes inn på regelverket:

Systemet er i grove trekk store utvidelser og kombinasjoner av adaptiv fartsholder og filholdersystemene, og aktiveres derfor på samme måte. Men for å støtte opp om sikkerheten er systemene langt mer avansert enn som så.

Det er Mercedes-Benz som nå har mottatt verdens første internasjonale systemgodkjenning for selvkjørende biler, vel og merke med noen betingelser. Og når godkjenningen er på plass skal det heller ikke stå på produktene.

Allerede før sommeren skal man kunne kjøpe en Mercedes-Benz S-klasse med det MB kaller «Drive Pilot», som støtter selvkjøring på nivå 3.

I trafikkerte områder skal bilen deretter kunne kjøre selv med en begrensning opp til 60 km/t, i tillegg til at det totalt er 13.191 kilomterer med motorvei i Tyskland som er klargjort for selvkjøring. Utvidede tester pågår også i både USA og Kina, og lanseringen i markedene kommer så snart det også finnes nasjonale regler som tillater en lansering.

NYE FUNKSJONER: Legg merke til den ekstra knappen på rattet. Regn med nye knapper og funksjoner når systemet tas i bruk. Foto: Produsenten
NYE FUNKSJONER: Legg merke til den ekstra knappen på rattet. Regn med nye knapper og funksjoner når systemet tas i bruk. Foto: Produsenten Vis mer

Hvordan virker det?

Det er ikke lite som skal være på plass for at en bil skal kunne kjøre av seg selv. Nye S-klasse har derfor tatt i bruk radar for lange rekkevidder, egne radarer for kortere rekkevidde, stereo kamera i frontruten, LiDAR, fuktsensorer, kameraer som overvåker føreren, 360-graders kameraer som følger med rundt selve bilen utvendig, ultrasoniske følere, egne kameraer bak, og en mikrofon som hele tiden overvåker lyden utenfor bilen.

Sistnevnte skal blant annet fange opp lyden av sirener, i tilfelle det kommer utrykningskjøretøy, og er en støttefunksjon til kameraene.

Foruten alle tekniske innretninger, er det også en stor pakke programvare som skal prosessere all informasjon som samles inn, og bilen er mer en datamaskin enn den er et mekanisk fremkomstmiddel.

Det er også lagt inn en rekke sikkerhetsfunksjoner i bunnen. Dersom bilen merker at du er uoppmerksom for lenge, eller ikke responderer på advarsler og faresignaler, så bremser den ned og stopper til slutt helt opp. Dette også dersom det er helsemessige årsaker som gjør at du ikke responderer, noe som er grunnleggende funksjoner innen selvkjøring.

Bli med på en runde med en delvis selvkjørende VW ID.3:

Etterlengtet

I enkelte kretser snakkes det varmt og intenst om selvkjørende biler, med enten helt eller delvis bistand. Kampen om hvilket merke som har kommet lengst og er først ute virker nærmest å være større hos entusiastene enn hos bilprodusentene.

For hos produsentene vet de smertelig godt at det ikke er dem selv som bestemmer når systemene kan tas i bruk.

Det er det myndighetene som gjør. Eksempelvis, dersom du har en bil som til en viss grad kan styre og holde filen for deg, så er det bare å ta frem stoppeklokken. Innen det er gått 15 sekunder uten at du har holdt i rattet, så vil du bli varslet om ta over kontrollen på bilen.

Dette er påkrevd gjennom lovverket, og ikke noe bilprodusentene selv har funnet ut er smart. Mercedes-Benz er nå altså det første merket som har fått godkjenning til å rulle ut nivå 3 i det kommersielle markedet, men da er ikke veien lang før flere følger etter, for dette er noe alle produsenter jobber med, enten med egen utvikling, eller gjennom innkjøpt teknologi.

Når det kommer til Norge? Det bestemmer norske myndigheter.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.