Ny studie

Snart blir elbiler billigere enn fossilbiler - selv med avgifter

Innen seks år vil det være billigere å produsere elbiler i Europa enn biler som bruker tradisjonelt drivstoff, ifølge ny studie.

FULL FART: Europa elektrifiseres i høyt tempo om dagen. Inntil videre er imidlertid Norge helt på topp. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FULL FART: Europa elektrifiseres i høyt tempo om dagen. Inntil videre er imidlertid Norge helt på topp. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Flere og flere land har startet med insentiver for å få fortgang i elektrifiseringen av bilparken. Norge ligger foreløpig helt i tet, blant annet takket være avgiftsfritak ved kjøp, samt redusert veiavgift, bom- og parkeringssatser. Vi har også relativt rimelig strøm og etter hvert ganske bra utbygd ladeinfrastruktur langs veiene.

Blir billigere å lage bilene

Europa kommer imidlertid raskt etter, men en viktig nøkkel til suksess på lang sikt, er at det blir billigere å produsere bilene. Pr i dag er det høyere kostnader knyttet til elbilproduksjon enn for biler som benytter fossilt drivstoff, men dette vil endre seg i årene som kommer, mener Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

I en ny studie fra selskapet, slås det fast at elektriske biler og varebiler i snitt kommer til å bli billigere å produsere i Europa enn biler som bruker fossile drivstoff, i alle segmenter av lette kjøretøy, allerede i 2027.

Dermed forventes det at bilene i snitt også blir billigere å kjøpe for forbrukeren, selv uten subsidier fra myndighetene.

Lette elektriske varebiler vil være billigere enn diesel-varebiler allerede fra 2025, tyngre varebiler fra 2026. Sedaner (C- og D-segmentene) og SUVer vil være like billige å produsere i 2026, mens småbiler i B-segmentet følger i 2027, ifølge studien.

BLIR BILLIGERE: Innen 2027 vil biler i snitt være billigere enn fossilbiler, ifølge ny studie. Illustrasjon: Transport & Environment
BLIR BILLIGERE: Innen 2027 vil biler i snitt være billigere enn fossilbiler, ifølge ny studie. Illustrasjon: Transport & Environment Vis mer

Betydelig billigere batterier

BNEF peker på fallende batterikostnader, nye kjøretøyarkitekturer og dedikerte produksjonslinjer for elektriske kjøretøy som hovedårsakene til betydelige kostnadsreduksjoner de neste årene. Batteripakkene alene, som inntil nå har utgjort en stor del av totalkostnaden, ventes å bli i snitt 58 prosent rimeligere å lage innen 2030, i forhold til 2020, skriver selskapet i rapporten.

En rekke selskaper i Europa planlegger etablering av fabrikker som produserer elbilbatterier. I dag foregår nesten all slik produksjon i Asia, men EU har et klart mål om å bli selvforsynt på sikt. Også i Norge er flere batterifabrikker under planlegging.

Lavere priser ikke tilstrekkelig

Det er den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment (T&E), som blant annet var med på å avdekke dieselgate-skandalen for noen år tilbake, som har bestilt studien.

T&E understreker samtidig at synkende priser alene ikke er tilstrekkelig, for å nå målet om at 100 prosent av nybilsalget i EU skal være nullutslippsbiler i 2035. De hevder det vil være helt avgjørende å innføre tiltak som strengere CO2-mål og støtte til utbygging av ladeinfrastruktur, og advarer mot å overlate alt til markedskreftene. Ifølge BNEF-studien vil det i så fall ta mange flere år før målet nås.

Den siste tiden har en rekke av verdens største bilprodusenter presentert veikart for elektrifisering de neste årene. Minst ti EU-land har også kunngjort planer om utfasing av konvesjonelle biler.

Norge, som ikke er et EU-land, har den mest ambisiøse målsetningen i verden. Her er målet fra myndighetene at alt av nye biler som selges, allerede i 2025 skal være nullutslippsbiler. I fjor var 54 prosent av nybilregistreringene batterielektriske biler. I år ventes tallet å ligge på mellom 60 og 70 prosent.

Registreringstatistikk nye elbiler
Infogram

Dette kan true elektrifiseringen

I kjølvannet av pandemien har vi sett mange eksempler på elbiler som har blitt kraftig forsinket til markedet. En hovedårsak er mangel på mikrobrikker og halvledere som er helt avgjørende for å få elektronikken til å spille i elbilene.

Produksjonsanleggene har for øyeblikket ikke stor nok kapasitet til å håndtere etterslep og stadig økende etterspørsel. Dette kan vedvare i flere år, hevder enkelte aktører i markedet, deriblant Intel.

Også denne typen produksjon foregår stort sett i Asia. Flere land jobber imidlertid med løsninger for å få bedre kontroll på tilgangen, blant annet gjennom å flytte produksjonen fra Asia til EU og Amerika. Les mer i denne artikkelen.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer