Elbil som strømkilde?

Snart kan bilen og hjemmet dele på strømmen

Audi utvikler strømdelingstjeneste for e-tron.

FREMTIDENS STRØMKILDE? I fremtiden skal ditt smarte hjem kunne avgjøre når bilen lader billigst mulig. Foto: Audi
FREMTIDENS STRØMKILDE? I fremtiden skal ditt smarte hjem kunne avgjøre når bilen lader billigst mulig. Foto: AudiVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Flere bilprodusenter jobber allerede med løsninger hvor bilen kan samarbeide med husholdninger om strømdeling.

Med nye E-tron har også Audi kastet seg på bølgen.

Følger EEBus-standard

Audi har samarbeidet med 70 ulike bedrifter, og utviklet et strømutvekslingssystem, som kommuniserer etter EEBus sin standard.

EEBus er et europeisk initiativ som jobber med internasjonale standarder for kommunikasjon mellom elektroniske enheter tilknyttet en smart-husholdning eller en smart-bygning.

E-tron er det første elektriske kjøretøyet som har et ladesystem som er tilpasset EEBus sin kommunikasjonsstandard.

Smarte hjem

Denne uken har Audi testet hvordan en slik kommunikasjon mellom bilen og en smart husholdning kan foregå.

Ingeniørene har testet hvorvidt et solcellesystem, ladeinfrastruktur, elektriske biler og oppvarmingssystemet kunne kommunisere uten forstyrrelser.

Alle enhetene er koblet sammen via et energifordelingssystem, et såkalt HEMS(Home energy managment system), som lar de dele informasjon om deres energibehov.

Strømutveksling

Tanken er at dersom man har et hjem koblet til et HEMS, så vil de ulike elektriske enhetene koblet til systemet kunne utveksle informasjon om hvor mye strøm de trenger.

Dermed kan HEMS avgjøre når det er mest hensiktsmessig at de ulike enhetene får strøm og hvor mye de får. Hems-systemet kan også prioritere de ulike enhetene, skru av de som ikke har behov for strøm og sende reststrømmen videre der den trengs mest.

Har boligen et solcellepanel integrert, kan også HEMS velge hvilken strømkilde den bruker og forutse hvor mye solcelle-strøm vil være tilgjengelig, basert på værmeldinger, eller strømbehovet i husets resterende elektriske apparater.

Dersom man har en elbil koblet til dette systemet, vil HEMS kunne tilpasse ladingen til når strømmen er dyrest, velge når den skal lades utifra forbruket i resten av huset, og velge hvor den skal trekke strømmen fra, enten husets eget solcellepanel eller det offentlige strømnettet.

Bilen som strømkilde

Den mest spennende delen av dette systemet, er at også bilens batteri kan fungere som strømkilde.

Ved å se på prisrater på strømmen, kan HEMS velge å bruke strømkapasiteten i bilens batteri for å unngå at man trekker strøm fra det offentlige nettet i perioder med dyre priser.

Dermed kan faktisk bilens batteri fungere som en egen strømkilde for husets andre elektriske enheter tilkoblet systemet.

Kommer snart?

Nå håper Audi og samarbeidspartnerne at EEBus skal godkjenne deres system det som en internasjonal standard. I såfall vil det også kunne brukes på andre bilmodeller med tilpasset ladesystem i fremtiden.

Spesifikasjonene den kommende kommunikasjonsstandarden vil inneholde skal offentliggjøres i starten av februar. Når systemet eventuelt blir klart for kunder, er foreløpig ikke kjent.