Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): I 2015 fastsatte Finansdepartementet en boliglånsforskrift som regulerte bankenes utlånspraksis i forbindelse med boliglån. Dette i kjølvannet av at både boligprisene og husholdningenes gjeld økte.
Endringene innebar blant annet at man maksimalt fikk låne 85% av boligens verdi og derfor måtte stille med 15% egenkapital ved kjøp av bolig, og det ble satt en grense på at man maksimalt fikk låne et beløp tilsvarende fem ganger årlig inntekt. Bankene måtte dessuten vurdere kundenes betjeningsevne dersom renta økte med fem prosentpoeng.
Samtidig fikk bankene et lite slingringsmonn, der de kunne gjøre skjønnsmessig unntak i inntil 10 prosent av tilfellene (8% i Oslo).
Fra 2019 ble også forbrukslån innlemmet i ordningen. Det skulle nå også regnes med i «fem ganger inntekt»-potten. Lånet kan maksimalt ha fem års løpetid, det skal kreves månedlig nedbetaling og låntakeren skal vurderes for fem prosentpoeng økt rente.

39 bilmerker: Best og dårligst på garanti
1. juli reguleres billån
Bil- og båtlån (lån med pant i annet enn bolig) har til nå stått utenfor denne ordningen, men fra 1. juli blir en endring i forskriften gjort gjeldende. Fra da skal også slike lån bli regulert av utlånsforskriften.
Det betyr i praksis at også billånet nå vil telle inn i husstandens samlede gjeld, og at summen av både boliglån, forbrukslån og billån ikke kan overstige fem ganger husstandens årlige inntekt.
Tjener du 650.000 kroner i året og har et boliglån på tre millioner, vil du altså ikke kunne ta opp mer enn 250.000 kroner i billån. Frem til 1. juli er ikke dette regulert av en forskrift.

Nå er det rentekrig: Vær obs på tre ting
Skal ta høyde for økt rente
Skjønt må bankene også vurdere hvorvidt du kan håndtere økt rente. Det som tidligere var angitt til fem prosentpoeng økning ble tidligere endret til at du skal klare å betjene samlet gjeld dersom renta øker med tre prosentpoeng, men minimum sju prosent rente på hele gjelden.
Også her vil bankene ha en viss fleksibilitet til å «bryte reglene» i inntil 10 prosent av innvilgelsene.
Det gjøres ingenting med lånets varighet eller krav til egenkapital ved kjøp av bil, så bilen kan fremdeles fullfinansieres med inntil 10 års nedbetalingstid.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.