Hurtiglading og priser

Snart kan dette bli mye enklere

Er du blant dem som synes hurtiglading er komplisert? Det synes Stortinget også. Forslagene får imidlertid blandet mottakelse i ladebransjen.

HER BETALER DU PR MINUTT: På Recharge sine 50 kW hurtigladestasjoner betaler du 3 kroner og 10 øre pr minutt du står tilkoblet. Dermed blir det ofte langt dyrere å lade når det er kaldt enn når det er varmt i været, siden ladehastigheten kan påvirkes av temperaturen. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HER BETALER DU PR MINUTT: På Recharge sine 50 kW hurtigladestasjoner betaler du 3 kroner og 10 øre pr minutt du står tilkoblet. Dermed blir det ofte langt dyrere å lade når det er kaldt enn når det er varmt i været, siden ladehastigheten kan påvirkes av temperaturen. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Alle som kjører bensin- og dieselbil tar det som en selvfølge at de ser prisen de skal betale pr liter idet de svinger inn på bensinstasjonen.

Slik er det ikke når du skal hurtiglade en elbil.

Det er en rekke ladeoperatører i markedet, gjerne med hver sin app-løsning og prisstruktur, og ingen steder kan du betale med kort i terminal. Kritikken går blant annet også på at det er vanskelig å vite hva det koster å lade.

Skal bli enklere

Dette kan det imidlertid snart bli slutt på. Flertallet på Stortinget har I hvert fall besluttet å be regjeringen om å lage en nasjonal ladestrategi i løpet av 2022, som betyr flere ladestasjoner - men også enklere prising og endelig muligheten til å betale med kort, skriver Elbil.no.

- Siden ladeselskapene ikke viser vilje til å fikse dette på egen hånd, er det på høy tid at Stortinget tar grep for å få på plass enklere betalingsmetoder. Det burde være et minstekrav med priser det er mulig å forstå og sammenligne, sier Christina Bu i Elbilforeningen til avisen.

Ladeselskapene opererer med priser pr overført kilowattime (kWt), men også pr minutt man lader - gjerne i kombinasjon. Siden ladehastigheten kan variere mye, og avhenger blant annet av temperatur i luft og i batteriet, kan såkalt minuttprising variere voldsomt.

Her ønsker Elbilforeningen at alle bør gå over til prising pr kWt - altså basert på hvor mye energi du får overført til batteriet. Dermed blir det enklere å sammenligne priser hos de forskjellige ladeselskapene.

MANGE ROTER: Jan Ihle hos Ionity forteller om de vanligste ladetabbene og hvordan du unngår dem. Video: Elbil24 Vis mer

Flere er kritiske til kortbetaling

Flere ladeoperatører har i forbindelse med stortingsbeslutningen uttalt seg kritiske til å innføre betaling via kortterminal. Mer (tidligere Grønn Kontakt) har blant annet trukket fram at kortbetaling vil bety at flere skal ha «en del av kaka», noe som vil medføre dyrere lading for kunden.

Recharge, tidligere Fortum Charge & Drive, har Nordens største åpne nettverk av ladestasjoner. De mener de allerede har gode og brukervennlige løsninger - som også innbefatter kortbetaling, riktig nok ikke gjennom en fysisk terminal.

- Vi har kortbetaling via et online grensesnitt, som verken krever app eller forhåndsregistrering, sier kommunikasjonssjef i Recharge, Elise Torvaldsen, til Elbil24

- Betalingen aktiveres via en QR-kode på laderen, som tar deg til en side som gir deg informasjon om pris og vilkår. De fleste har kortnummeret sitt lagret på telefonen allerede. Det tar bare noen få tastetrykk, sier hun.

- Vil dere tilby betaling med kort via kortterminal?

- Vi ser hele tiden på løsninger for betaling, inkludert gjennom kortterminal. Det er noen kunder som ønsker dette, men det har imidlertid skjedd og skjer så mye på betalingsfronten for tiden, at det etter vår mening vil være å ta et skritt tilbake.

SER PÅ NYE LØSNINGER: Kommunikasjonssjef i Recharge, Elise Torvaldsen
SER PÅ NYE LØSNINGER: Kommunikasjonssjef i Recharge, Elise Torvaldsen Vis mer

- Minuttprising har en hensikt

- Dere er blant aktørene som har minuttprising på hurtigladerne. Hva er bakgrunnen for denne prismodellen?

- Bakgrunnen er at kø på ladestasjonene fortsatt kan være en problemstilling. Spesielt mot slutten av ladesyklusen går ladingen tregere, og med en pris pr kilowattime har man ikke et insentiv til å avslutte ladingen og dermed gi plass til neste kunde, sier hun.

Elbil24 avslørte nylig at enkelte elbiler bruker lengre tid på å lade batteriet fra 80 til 100 prosent, enn fra 0 til 80. Flere bruker bortimot 45 minutter på de siste 20 prosentene:

Recharge stiller seg imidlertid ikke avvisende til å endre på prismodellene framover.

- Vi har allerede gjort endringer, og tester nå kWh-priser på lynladere (red.anm.: 100 kW eller mer) og AC-ladere. Vi vurderer fortløpende hva vi gjør med andre priser, her kan det bli flere endringer etter hvert, avslutter Torvaldsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer