(Elbil24): Det britiske bilmerket Bentley ble stiftet så langt tilbake som i 1919, og har helt siden starten vært kjent for sine luksuriøse biler i Rolls Royce-klassen. Bilmerket er i dag heleid av Volkswagen, og selskapet har hatt egen importør til Norge siden 2019.

Lexus slapp flere bilder av det nye elbil-flaggskipet
Bestselger til 3 millioner
For tiden tilbys tre modeller i Norge via importør Brooklands Motors AS, sedanene Flying Spur og Continental, samt suv-en Bentayga - alle med prislapper i aller øverste prissjikt. Bilene er med andre ord myntet på dem som ikke behøver å være så opptatt av nettopp prisene.
Bentayga utgjør naturlig nok brorparten av salget i Norge, i 2020 ble det solgt 25 stykker, med en prislapp som den gang startet på over 3 millioner kroner.
I fjor høst kom Bentayga Hybrid, som ble nærmest «billig» i forhold, med startpris på rundt 2,5 millioner.

Rå luksus og 761 hestekrefter
Første Bentley-elbil testes ut i år
Men nesten alt som selges i Norge nå er heleelektrisk, og Bentley har også innsett at fossilt drivstoff hører fortiden til. Innen 2030 er målet at alle nye modeller fra selskapet skal være helelektriske, og første elbil er faktisk ikke så langt unna.
- Vi skal begynne testingen av vår første elbil senere i år, og vi tar sikte på at bilen kommer på veiene i 2025, uttaler administrerende direktør i Bentley, Adrian Hallmark, til britiske Autocar.
Videre sier Hallmark at bilens eksteriør nærmest er ferdig, mens det fortsatt gjenstår litt på innsiden. Ryktene om en høyreist bil eller suv har versert lenge, men det vil ikke Hallmark verken bekrefte eller avkrefte.
Fortsetter etter videoen
Ny, men med tydelige referanser
Han bekrefter imidlertid at bilen skal være tegnet fra bunnen av, men skal samtidig ha tydelige referanser til Bentley-arven.
- Den vil få et mer progressivt design enn eksisterende modeller. Ikke noe radikalt, men med hint som signaliserer at vi går inn i en ny æra med dette kjøretøyet, sier han til bladet, og legger til:
- La oss uansett være klare: designen vil se ut som en Bentley, bilen vil føles som en Bentley og gå som en Bentley, og vi skal flytte grensene når det gjelder elektriske kjøretøy.

Stor oversikt: Her er elbilene med lengst rekkevidde i 2022
Vil fjerne ladebryet
Han trekker blant annet fram at det vil bli en bil med gedigen batteripakke og svært god aerodynamikk, med tilhørende lang rekkevidde. Hallmark hinter videre om at bilen vil få støtte for induksjonslading (trådløs lading), noe blant andre det Hyundai-eide premium-merket Genesis har annonsert for fremtidige modeller.
- Vi jobber med partnere for å se på kraftigere ladeløsninger og automatiske løsninger, enten det er induktivt eller robotisert. Dette kan gjøres uten store kostnader og kan fjerne noe av bryet ved å lade, sier Hallmark til bladet.
Noen budsjettmodell blir bilen uansett ikke, det var heller ikke ventet. Autocar spekulerer i at startprisen kan komme til ligge så høyt som 250.000 pund, eller rundt 3 millioner kroner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.