Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nio har gjort seg bemerket blant norske elbilkjøpere med en vri ingen av konkurrentene byr på – i stedet for å kjøpe bilene med batteri, kan man i stedet velge å kjøpe dem uten, og heller leie batteriet av Nio. «Battery as a service» (BaaS), som de kaller det.
Ifølge selskapets egne tall har 97 prosent av de snart 1000 norske kjøperne til nå valgt nettopp å leie batteriet. Her kan man foreløpig velge mellom 75 kWh og 100 kWh-batteri, men om ikke lenge kommer selskapet også med et 150 kWh batteri, med en desto mer behagelig rekkevidde.
Som Nio-eier kan du bytte batterileieavtalene ved å kontakte selskapet, og det er også mulig å angre seg den ene eller andre veien med tanke på å eie eller leie batteriet, får vi opplyst av pressetalsmann Asbjørn Mitusch.
I tillegg til å lade og hurtiglade batteriene på vanlig måte, har selskapet egne batteribyttestasjoner, som bytter batteriet i bilen med et fulladet batteri på snaue 5 minutter. Leier du batteriet er to slike bytter inkludert i månedsprisen, men du kan også betale per ekstra bytte om du har behov for flere.

Har foretatt 4000 batteribytter i Norge - hvert tok fem minutter
Nio åpnet denne uka sin tredje batteribyttestasjon i Norge – rett nord for avkjøringa til Lillehammer på E6. Fra før finnes det slike stasjoner i Vestby og Lier.
To nye modeller
Nios første elbil var ES8, som det går snaue 1000 stykker av på norske veier (973 ifølge elbilstatistikk.no) – en ganske røslig SUV som kan fås med både seks og sju seter.
For bare en drøy uke siden fikk vi en smakebit på selskapets nye sedan, ET7, som vi prøvekjørte på tyske veier. Den fikk vi også herje litt med på Rudskogen denne uka – en bil som forventes i salg før året er omme.

TESTET: Drømmebilen som skal gå 100 mil
I tillegg til disse to lanserer Nio nå to nye modeller: EL7, som da blir en litt mindre SUV enn ES8, og ET5, som da blir en litt mindre sedan enn ET7.
Du ser kanskje den litt logiske bristen i navngivingen ES8/EL7, men etter at Audi stevnet Nio i sommer på grunn av ES8-modellbetegnelsen, har Nio nå byttet ut S-en med en L.
Nio ET5
Starter vi med minstemann, er ET5 en bil som ser ut til å gå rett i strupen på Tesla Model 3. Dette er da en mellomstor sedan med en klassisk fastback-profil.

Med det minste batteriet (75 kWh) starter ET5 på 499.000 kroner, eller 409.000 om du velger å leie batteriet. Det minste batteriet koster 1400 kroner måneden å leie og inkluderer da to batteribytter per måned.
Bilen har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 405-445 km (avhengig av tilvalg) med denne batteripakka, eller 525-580 km med 100 kWh-batteriet. Med det største batteriet blir prisen 569.000, eller da fremdeles 409.000 + 2000 kroner måneden for batterileie.
Grunnmodellen byr blant annet på stort panoramasoltak (1,25m²), to klimasoner, innebygd 4K-dashboardkamera, trådløs ladeplate (40 W), 2x USB-C (60 W), 23 høyttalere med 7.1.4 Dolby Atmos-lyd, stemningsbelysning i 256 farger og soft-close dører med innfelte håndtak som glir ut når du nærmer deg bilen.

Som ekstrautstyr (9800,-) kan du også få elektrisk utfellbart hengerfeste, med maksvekt på 1400 kg på hengeren.
ET5 måler 4,79 meter i lengden, 1,96 m i bredden og 1,50 meter i høyden. Akselavstanden er 2,89 meter. I motsetning til storebror ET7 kan man felle ned baksetene i 40/60-formasjon på denne bilen, men fremdeles vil det relativt beskjedne bagasjelokket kunne være noe begrensende om du skal ha med deg store ting i bilen.

Hva gjelder motorytelse er den på totalt 360 kW (483 hk) med dreiemoment på 700 Nm, og ET5 gjør 0-100-sprinten på 4,0 sekunder, med 200 km/t som toppfart. Bilen trekker på alle fire, der motorene er fordelt med 150 kW foran og 210 kW bak.
Bilen kan lades med inntil 130 kW effekt på hurtigladere, og har en ombordlader på 11 kW. 10-80% hurtiglading går på henholdsvis 30 og 40 minutter med 75/100 kWt-batteriene, men alternativt går altså et batteribytte på rundt fem minutter.

Både ET5 og EL7 er utstyrt med Nios Banyan selvkjørings- og sikkerhetssystem (se lenger ned).
Nio forventer å kunne levere ET5 i løpet av mars 2023. Bilen kan fås i hele ni farger.

Nio EL7
EL7 er altså den andre nye bilen fra Nio og er da en mellomstor SUV som da er litt mindre enn den første ES8-modellen.
Denne bilen fikk vi ikke se fysisk, men EL7 måler 4,91 meter i lengden, 1,99 meter i bredden og 1,72 i høyden. Akselavstanden er 2,96 meter.

Her får du et bagasjerom på 570 liter (658 l om du inkluderer det gjemt under gulvet) og 1515 liter om du feller ned andre seterad.
Med total motorkraft på 480 kW (644 hk) og 850 Nm fordelt på 180 kW foran og 300 kW bak, klarer EL7 0-100 km/t på 3,9 sekunder.
Som på ET5 støttes hurtiglading med 130 kW effekt, med en ombordlader på 11 kW. WLTP-rekkevidden oppgis til 372-394 km med 75 kWt-batteriet og 486-513 km med 100 kWt-batteriet.
Bilen kan trekke inntil 2000 kg på hengerfestet og lastes med inntil 75 kilo på taket.

Her starter prisene på 706.600 og 776.600 med henholdsvis 75 kWt og 100 kWt batteri. Alternativt 619.000 om du heller vil leie batteriet, da til samme månedspriser som på Nios øvrige biler.
Bilen skal være leveringsklar i slutten av januar 2023, så her må du nok regne med den nye elbilmomsen på toppen.
Utstyrt med Nio Banyan
Nio har utstyrt både EL7, ET7 og ET5 med sitt selvkjørings- og sikkerhetssystem Banyan.
Dette består blant annet av sensorsystemet Aquila og maskinvaren Adam.

Aquila-systemet gjør at bilene er utstyrt med et vell av ulike sensorer. En LIDAR med svært lang rekkevidde (~500m) og høy presisjon, sju 8Mp-kameraer, fire 3Mp-kameraer med høy følsomhet, fem mmWave-radarer, 12 ultrasoniske sensorer, førerovervåkning, sensor på rattet som oppdager hender og to høyoppløselige posisjoneringsenheter.
Disse mater så den innebygde Adam-computeren, som er utstyrt med maskinvare fra nVidia, med inntil 8 gigabyte med data i sekundet. Blant annet reklamerer Nio med at andre biler skal kunne oppdages på nesten 700 meters avstand og fotgjengere på over 200 meters avstand.
Så får vi se hvor bra det fungerer i praksis, når vi får bilene til test.
Nio vil gradvis åpne for autonom kjøring i visse scenarier på sine biler i tiden fremover (NAD, Nio assisted driving), i tråd med gjeldende lovverk i ulike regioner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.