Nye regler i 2019

Snart må også elbilen «bråke» når den kjører

Må varsle omgivelsene at den kjører.

Snart må elbiler lage lyd når de nærmer seg blant annet fotgjengeroverganger for å varsle at de kommer kjørende. Foto: NTB Scanpix
Snart må elbiler lage lyd når de nærmer seg blant annet fotgjengeroverganger for å varsle at de kommer kjørende. Foto: NTB ScanpixVis mer

(Elbil24): Fra og med neste sommer er alle nye elbiler pålagt å lage lyd i lave hastigheter.

Årsaken er at hørselshemmede mener de har problemer med å høre at elbilene kommer kjørende.

Et nytt EU-direktiv sier derfor at alle biler nye elbiler er påbudt å ha et lydvarslingssystem innstallert, som varsler i hastigheter under 20 km/t, og ved rygging.

Direktivet gjelder for alle nye biler fra 2021. Men helt nye modeller har krav om å ha dette installert allerede fra 2019.

Skal lage «motorlyd»

Lyden skal ifølge kravene være lett gjenkjennelige og være kontinuerlig. Den bør også svare til lyden fra et kjøretøy i samme klasse utstyrt med en tradisjonell forbrenningsmotor.

Jannicke Sjøvold representerer Statens vegvesen i en arbeidsgruppe for støy under FN, som har jobbet fram regelverket som EU har vedtatt.

– Det er krav om at lydene skal være slik at en tydelig oppfatter at det er en bil. Det også krav om minimums og maksimumsnivå for lyden, sier Sjøvold.

Men hva slags motorlyd bilene får, kan produsentene velge selv, forklarer Sjøvold.

- Det stilles ikke noe krav til noe spesifikk lyd, bare at den skal tilsvare lyden av en forbrenningsmotor. Utover dette står produsenter fritt til å velge selv.

I tillegg skal lyden tilpasses hastigheten bilen kjører i, sier Jannicke Sjøvold.

-Bilene skal måles ved 10 og 20 km/t for å vise at de tilfredsstiller kravene i direktivet. Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser.

Skeptiske

Norsk Elbilforening er skeptiske til det nye direktivet.

- Vi mener det er feil å gjøre varsellyd til en sak om elektriske biler. Moderne bensinbiler medfører også lite støy på lave turtall. En rekke nyere fossildrevne biler har også start/stopp-teknologi, og vil dermed være svært stille i mange trafikksituasjoner. Disse blir sjelden eller aldri nevnt i diskusjonen om varsellyd, skriver de på sine sider.

De skriver det må være et overordnet mål å redusere støy fra veitrafikken til et minimum. Kravet om varsellyd fra stillegående kjøretøy, som elbiler, gjør at det blir vanskeligere å nå dette målet.

I stedet foreslår de en varsellyd som slår inn når det trengs.

- Varsling for myke trafikanter bør baseres på avanserte førerstøttesystemer som oppdager objekter. En slik løsning kan også være områdebasert, ved at varsellyd aktiveres automatisk kun i særlig tett befolkede områder. Vi mener disse alternativene er bedre enn en kontinuerlig kakofoni av varsellyder, som er mer egnet til å forvirre enn å orientere dem som trenger ekstra oversikt over trafikkbildet.