Nær 3 millioner personbiler:

Snittalder: 10,8 år

Med snart 3 millioner personbiler på norske veier oppstår nye utfordringer.

REKORD: Aldri før har det vært flere personbiler i kjøretøybestanden. Snittalderen er 10,8 år. Foto: Vidar Ruud / NTB
REKORD: Aldri før har det vært flere personbiler i kjøretøybestanden. Snittalderen er 10,8 år. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): For første gang er det mer enn 2,8 millioner personbiler i den norske kjøretøybestanden. Og med en snittalder på 10,8 år, betyr det at mange kan stå foran mer eller mindre kostbare utbedringer og reparasjoner om de fortsatt skal gå på veien.

Dette melder Opplysningsrådet for veitrafikken i en melding i dag, samtidig som de trekker fra at det også befinner seg rundt en halv million på norske veier.

Med en snittalder på 10,8 år er det flust av både gamle og nye biler på veiene, men uavhengig av alder skades så mye som én av fem biler årlig. Skadefrekvensen har vært relativt stabil de siste årene, men med stadig flere nye biler på veiene, øker også kompleksiteten når bilene skal repareres.

I 2018 ble det meldt litt over 832.000 skader på personbiler, mens tallet for 2020 var nesten 835.000.

- Det er neppe grunn til å tro at det vil bli færre skader og bulker på bilparken i de nærmeste årene. Stadig flere biler på veiene, og mange nye moderne biler som både går fort og kanskje kjøres hardere enn andre, kan også bidra til økt skadeomfang med påfølgende verkstedsbesøk, forteller direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

- Kanskje er grunnlaget for vekst hos verkstedene større enn noensinne. Både på grunn av antall skader, veksten i antall kjøretøy og kompleksiteten i bilparken som krever spesialkompetanse, fortsetter Solberg Thorsen.

Særlig elbilene bidrar til å øke kompleksiteten, samtidig som den samme kompleksiteten bidrar til at bilene får langt mer kostbare og omfattende skader som gjør at bilene blir kondemnert på et tidligere tidspunkt. Dette kan på sikt bidra til kraftig økning i forsikringspremie, men også til økt behov for fagpersonell til utbedring av skadede kjøretøy.

Om vi deler kjøretøybestanden opp i type drivstoff ser statistikken slik ut:

Kilde: OFV

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer